Nominację ogłosili Tracee Ellis Ross, aktorka znana z seriali „Przyjaciółki” i „Black-ish” oraz Leslie Jordan, polskiej widowni kojarzony głównie z sitcomem „Will i Grace”. To kolejna w ostatnich latach próba udowodnienia światu przez Akademię Filmową, iż jest instytucją inkluzywną - szczególnie po, całkowicie słusznych, oskarżeniach o dyskryminację na tle rasowym, płciowym i seksualnym - Ross jest bowiem czarnoskóra, zaś Jordan wyoutowanym od lat gejem. Dodatkowo postawiono na typowo „amerykańskie” akcenty podkreślające rolę wspólnoty oraz odwołujące się do pandemicznych doświadczeń ostatnich dwóch lat: jedną z kategorii ogłaszali nowojorscy strażacy, kolejną - pracownicy amerykańskiej ochrony zdrowia; w żartach między Ross a Jordanem pojawił się również wątek szczepień. Ogłoszenia odbyły się w formule zdalnej, prowadzący łączyli się ze sobą i z gośćmi online.

Diuna dvd

Nostalgia, czerń i biel oraz musicale

W najbardziej prestiżowych kategoriach bez wątpienia króluje nostalgia. Po pierwsze w stawce znajdują się uznani reżyserzy, ze Stevenem Spielbergiem („West Side Story”), Adamem McKayem („Nie patrz w górę”) oraz Jane Campion („Psie pazury”) na czele. Po drugie, sporo jest obrazów czarno-białych, m.in. „Belfast” Kennetha Branagha i „Tragedia Makbeta” Joela Coena - a przypomnijmy, że czarno-biała produkcja ostatni raz statuetkę za Najlepszy Film otrzymała ponad dekadę temu, bo w 2011 roku („Artysta”). Po trzecie, powracają musicale, nie tylko w postaci remake’u „West Side Story”, ale i kostiumowego „Cyrano” w reżyserii Joego Wrighta.

Akademia dotrzymuje obietnicy i dba o różnorodność oraz docenienie twórców bez względu na ich pochodzenie kolor skóry, płeć czy orientację - mamy dwie nominacje dla czarnych aktorów (Will Smith za „King Richard: Zwycięska rodzina” oraz Denzel Washington za „Tragedię Makbeta”); szanse na reżyserską statuetkę dla Campion za „Psie pazury” oraz drugą za scenariusz adaptowany - w tej samej kategorii nominowana jest również Maggie Gyllenhaal i jej „Córka”. Pierwszy od 12 lat film Campion, opowiadający historię dwóch braci (Benedict Cumberbatch i Jessie Plemons, obydwaj nominowani do statuetek aktorskich), skłóconych po tym, jak jeden z nich żeni się z miejscową wdową (również nominowana Kirsten Dunst), jest tegorocznym rekordzistą. „Psie pazury” otrzymały łącznie aż 12 szans na Oscary. Na drugim miejscu znajduje się „Diuna” z 10 nominacjami, dalej zaś „West Side Story” i „Belfast” z siedmioma.

Oto pełna lista nominowanych do Oscarów 2022 w tych kategoriach:

  • Najlepszy film: „Belfast”, „CODA”, „Drive My Car”, „Nie patrz w górę”, „Diuna”, „King Richard”, „Licorice Pizza”, „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „West Side Story”.
  • Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy: „Drive My Car”, Japonia; „Najgorszy człowiek na świecie”, Norwegia; „Ręka Boga”, Włochy, „Przeżyć”, Dania; „Lunana: A Yak in the Classroom”, Buthan.
  • Najlepszy reżyser: Jane Campion, „Psie pazury”; Kenneth Branagh, „Belfast”; Paul Thomas Anderson, „Licorice Pizza”; Steven Spielberg, „West Side Story”; Ryusuke Hamaguchi, „Drive My Car”.
  • Najlepszy scenariusz oryginalny: „Belfast”, „Nie patrz w górę”, „King Richard”, „Licorice Pizza”, „Najgorszy człowiek na świecie”
  • Najlepszy scenariusz adaptowany: „Dom Gucci”, „Drive My Car”, „Diuna”, „Córka”, „Psie pazury”
  • Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Javier Bardem, „Being the Ricardos”; Benedict Cumberbatch, „Psie pazury”; Andrew Garfield, „Tick, Tick, Boom”, Will Smith, „King Richard: Zwycięska rodzina”; Denzel Washington, „Tragedia Makbeta”
  • Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Jessica Chastain, „Oczy Tammy Faye”; Olivia Colman, „Córka”; Penelope Cruz, „Matki równoległe”; Nicole Kidman, „Being the Ricardos”; Kristen Stewart, „Spencer”.
  • Najlepszy aktor drugoplanowy: Ciarán Hinds, „Belfast”; Troy Kotsur, „CODA”; Jesse Plemons, „Psie pazury”; JK Simmons, „Being the Ricardos”; Kodi Smit-McPhee, „Psie pazury”.
  • Najlepsza aktorka drugoplanowa: Jessie Buckley, „Córka”; Ariana DeBose, „West Side Story”; Judi Dench, „Belfast”; Kirsten Dunst, „Psie pazury”; Aunjanue Ellis, „King Richard: Zwycięska rodzina”

Bardziej międzynarodowo, bardziej różnorodnie

Dużo bardziej inkluzywną postawę Akademii widać też w otwarciu się na produkcje nieanglojęzyczne poza kategorią filmu międzynarodowego: po triumfującym dwa lata temu „Parasite”, wśród nominowanych znalazły się japońskim film drogi, „Drive My Car” (reżyseria, film, film międzynarodowy, scenariusz adaptowany), w reżyserii Teruhisa’y Yamamoto oraz norweski „Najgorszy człowiek na świecie” w reżyserii Joachima Triera (scenariusz oryginalny). Ciekawa jest również nominacja dla „Diuny” za Najlepsze Kostiumy, bo jest to przecież film science fiction - jednak reżyser, Denis Villeneuve, w swoim obrazie postawił nie na „fajerwerki” w postaci rozbudowanych efektów specjalnych, ale opowiedzenie sagi Franka Herberta dzięki klasycznym filmowym środkom, do których zaliczają się przecież kostiumy, charakteryzacja i scenografia (i w tych wszystkich kategoriach obraz jest też zresztą nominowany).

Warto również zauważyć, że w tym roku o statuetki powalczą także produkcje Netfliksa: „Nie patrz w górę” Adama McKaya (Najlepszy Film, Najlepszy Montaż, Najlepszy Scenariusz Oryginalny oraz Najlepsza Piosenka), „Mitchellowie kontra maszyny” (Najlepszy Animowany Film Pełnometrażowy) oraz „Tick, tick, boom” (Najlepszy Aktor - Adam Garfield oraz Najlepszy Montaż). 

Polskie akcenty w Oscarach

Podobnie jak w poprzednich kilku latach, polskie akcenty są podczas Oscarów dość symboliczne. Oficjalnym polskim kandydatem w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy był „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego, jednak nie znalazł się on na tzw. shortliście, ogłaszanej na niecałe dwa miesiące przed oficjalnymi nominacjami, w związku z czym oficjalnie wypadł z oscarowego wyścigu. Na shortliście był zaś „Lamb”, islandzko-szwedzko-polska koprodukcja z montażem Agnieszki Glińskiej i rodzimymi producentami, jednak ostatecznie nie otrzymała ona nominacji.

W kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy powalczy z kolei „Sukienka” Tadeusza Łysiaka z Anną Dzieduszycką i Dorotą Pomykałą. Główną bohaterką jest Julia, osoba niskorosła, której droga do dorosłości (i kobiecości) prowadzi innymi, trudniejszymi ścieżkami.

Nominację (szóstą w swojej karierze) otrzymał również Janusz Kamiński za zdjęcia do „West Side Story” Spielberga. Jeżeli uda mu się wygrać, będzie to trzecia jego statuetka - poprzednie otrzymał za „Listę Schindlera” (1993) oraz „Szeregowca Ryana” (1998).

Zwycięzców Oscarów 2022 poznamy podczas ceremonii 27 marca, która powraca do Dolby Theatre w Hollywood.

Pełna lista nominowanych do Oscarów 2022:

  • Najlepsze zdjęcia: „Diuna”, „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „Tragedia Makbeta”, “West Side Story” (Janusz Kamiński)
  • Najlepsza muzyka: „Nie patrz w górę”, „Diuna”, „Nasze magiczne Encanto”, „Matki równoległe”, „Psie pazury”
  • Najlepsza piosenka: „Be Alive”, „King Richard: Zwycięska rodzina”; „Dos Oruguitas”, „Nasze magiczne Encanto”; „Down to Joy”, „Belfast”; „Nie czas umierać”; „Somehow You Do”; „Four Good Days”
  • Najlepsza scenografia: „Diuna”, „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „Tragedia Makbeta”, „West Side Story”
  • Najlepsze kostiumy: „Cruella”, „Cyrano”, „Diuna”, „Zaułek koszmarów”, „West Side Story”
  • Najlepsza charakteryzacja: „Książę w Nowym Jorku 2”, „Cruella”, „Diuna", „Oczy Tammy Faye”, „Dom Gucci"
  • Najlepszy montaż: „Nie patrz w górę”, „Diuna”, „King Richard”, „Psie pazury”, „Tick, Tick, Boom”
  • Najlepszy dźwięk: „Belfast”, „Nie czas umierać”, „Psie pazury”, „West Side Story”, „Diuna”.
  • Najlepsze efekty specjalne: „Diuna”, „Free Guy”, „Nie czas umierać”, „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni”, „Spider-Man: Bez drogi do domu”.
  • Najlepszy film krótkometrażowy: „Ala Kachuu - Take and Run”, „Sukienka” (Tadeusz Łysiak), „The Long Goodbye”, „On My Mind”, „Please Hold”
  • Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Luca”, „Przeżyć”, „Raya i ostatni smok”, „Nasze magiczne Encanto”, „Mitchellowie kontra maszyny”
  • Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „Affairs of the Art”, „Bestia”, „Boxballet”, „Robin Robin”, „The Windshield Wiper”.
  • Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Ascension”, „Attica” „Przeżyć”, „Summer of Soul”, „Writing with Fire”.
  • Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Audible”, „Lead Me Home”, „The Queen of Basketball”, „Three Songs for Benazir”, „When We Were Bullies”.