Kolejny raz rozdanie Orłów prowadził aktor Maciej Stuhr. Gala odbyła się w Teatrze Polskim w Warszawie.

Ceremonia rozpoczęła się od laurów dla „Bożego Ciała”. Odkryciem roku okazał scenariusz, stworzony przez Mateusza Pacewicza (nagrodzony również później, jeszcze raz za „Boże Ciało - w osobnej kategorii „scenariusz” ). Wręczającym był Maciej Musiał, który nie omieszkał nawiązać do zakończenia produkcji „Rodzinki.pl”, wspominając jednak, że przed nim samym wiele nowych wyznań filmowych.
Później nagrodę za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą otrzymała Eliza Rycembel, również za kreację w „Bożym ciele”. To był pierwszy Orzeł w karierze młodej artystki, która nie ukrywała wzruszenia i wspominała szkolne czasy. Po skończeniu przemówienia aktorki Maciej Stuhr dodał, że sam był profesorem Elizy i „na własnej piersi wyhodował młode pokolenie, które trafia dzięki niemu do Hollywood i robi mu konkurencję”.

Drugoplanowa rola męska i znów statuetka trafiła do „Bożego Ciała”. W imieniu nagrodzonego Łukasza Simlata nagrodę odebrał sam reżyser – Jan Komasa. Na scenie odczytał smsa od wyróżnionego kolegi-aktora. Simlat poza podziękowaniami odniósł się do… koronawirusa: „wszystkim życzę zdrowia i myjcie ręce!”
 


 

Po wręczeniu nagrody za scenografię głos narratora przerwał galę, komunikując widzów, że nastąpiła sytuacja wyjątkowa. I nie były to żarty. Okazało się, że Agata Trzebuchowska, wręczająca nagrodę za najlepszą męską rolę drugoplanową, wyczytała Łukasza Simlata, co nie było pomyłką, ale… nie był to jedyny wygrany w tej kategorii! Nigdy wcześniej tak nie zdarzyło się w historii Orłów, że zwyciężyło dwóch aktorów jednocześnie! Wyróżnienie otrzymał również Robert Więckiewicz za film „Ukryta gra”. Gdy tylko aktor wszedł na scenę nie krył zaskoczenia i rozbawienia. Dodał, że przyszła do niego już nawet wiadomość od rozgoryczonego syna, że ojciec nie wygrał, a tu taka niespodzianka!

Zaskoczeniem nie było jednak to, kto wygra w kategorii najlepszy dokument. Chyba wszyscy spodziewali się takiego werdyktu i statuetki dla „Tylko nie mów nikomu” – głośnego filmu poruszającego trudny i ważny temat pedofilii w kościele katolickim. Nagrodę odebrali bracia Sekielscy, mówiąc o rodzicach, wolności i kończąc piękną puentą: „Poeta pamięta, możesz go zabić – narodzi się nowy. Spisane będą czyny i rozmowy”.

Nagroda za najlepszy dźwięk musiała trafić do twórców… filmu muzycznego. Łukasz Garlicki wręczył statuetkę dla Macieja Pawłowskiego, Roberta Czyżewicza za „Ikar. Legendę Mietka Kosza”. Podobnie było z kategorią „najlepsza muzyka”, gdzie statuetka przypadła znów „Mietkowi”, a dokładnie już tym razem Leszkowi Możdżerowi, który za nią odpowiadał. Nagrodę wręczyła Julia Pietrucha, która zanim zeszła ze sceny, to dała minikocert – śpiewając i grając na ukulele.

Choć Orły to Polskie Nagrody Filmowe – była też kategoria dotycząca kina zagranicznego. Najlepszym filmem europejskim została „Faworyta”, czyli kobiece kino najwyższych lotów.

Nie mogło zabraknąć też żartów Macieja Stuhra, do którego dołączył również Henryk Sawka – pokazujący na ekranie swój satyryczny rysunek odnośnie filmu dokumentalnego.

Na scenie pojawił się również Janusz Gajos – przewodniczący jury, który ogłosił coś co ma miejsce raz na dwa lata, czyli wybór Prezydent Polskiej Akademii Filmowej. Został nim ponownie, na następną kadencję Dariusz Jabłoński. Zapowiedział on kolejnego gościa, tym razem z zagranicy. Na scenie pojawił się Oleg Sencow – ukraiński reżyser filmowy i aktywista, który między 2014 a 2019 rokiem był więźniem politycznym, a o jego uwolnienie apelował cały filmowy świat.

Z każdą kolejną minutą gali przekonywaliśmy się, że największym zwycięzcą Orłów staje się „Boże ciało”. Kolejną wygraną nagrodą dla tego filmu była statuetka w kategorii „najlepszy montaż”. Wręczającym był Piotr Machalica, który z sentymentem wspomniał, że sam prowadził (wraz z Marią Pakulnis) pierwszą galę Orłów. Na tym się nie skończyło. Statuetka za „najlepsze zdjęcia” znów trafiła do naszego tegorocznego kandydata do Oscara.

Poza filmami oceniano też seriale, które w dzisiejszych czasach nie są już tasiemcami, a jakością nie odstają od najlepszych kinowych produkcji. Mimo mocnych konkurentów nie mogło być inaczej. Janusz Chabior przeczytał tylko jedno, wiele mówiące słowo „Wataha”. Potem był już tylko bardzo głośny aplauz. Na scenie, wraz z ekipą, dziękowała reżyserka Kasia Adamik, a kamera uchwyciła na widowni wzruszoną Agnieszkę Holland, dumną z dokonań córki.

Najciekawiej zapowiedzianą kategorią był „najlepszy kostium”, kiedy to na scenie Maciej Stuhr w stroju... papieża, a dokładniej tym przypominającym kostium Juda Law z serialu „Nowy Papież” – Maciej Stuhr występuje w nim w spektaklu „Matka Joanna od Aniołów” w stołecznym Nowym Teatrze.

Orły za Osiągnięcie życia otrzymała Maja Komorowska. Aktorce nagrodę wręczyli jej dawni uczniowie – Artur Żmijewski i Agata Kulesza. Po raz kolejny pojawił się temat wolności w życiu, wolności w kinie, o której wspomniała Maja Komorowska. Jako dygresję dodała, że ona też była wychowawczynią nagrodzonej dziś Elizy Rycembel, co stało już jednym z motywów tej gali.

Statuetkę za główną rolę męską wręczyła Maja Ostaszewska, zachwycająca się wszystkimi nominowanymi. Wygrał Bartosz Bielenia – za „Boże ciało”. Aktor podziękował producentom i rodzicom, wspominając że ci drudzy kupili specjalnie na dziś tort i teraz mogą go właśnie zjeść, bo to jest ten moment.

„Dziękujemy za kościół ludzko-ludzki” powiedziała Aleksandra Konieczna, która z rąk Tomasza Kota odebrała statuetkę w analogicznej kategorii – za najlepszą rolę kobiecą. „Boże ciało” znów triumfowało.

Tytuł najlepszego filmu to znów „Boże ciało”! Prowadzący dodał, że w tym momencie padł rekord w historii Orłów – to pierwsza taka sytuacja, że jeden film zdobył aż 11 statuetek, w tym w najważniejszych kategoriach! Tak jak na Oscarach największym zwycięzcą był „Parasite”, tak Polskie Nagrody Filmowe zdominowało „Boże ciało”.

Największy zwycięzca Orłów - film "Boże Ciało"

 

Oto zwycięzcy Orłów 2020, w kolejności jakiej wręczano nagrody.
Zwycięzcy zostali zaznaczeni pogrubioną czcionką.

 

ODKRYCIE ROKU
Mateusz Pacewicz – scenariusz “Boże Ciało”
Bartosz Kruhlik – reżyseria “Supernova”
Bartosz Kruhlik – scenariusz “Supernova”
Cyprian Grabowski – aktor “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Łukasz Kośmicki – reżyseria “Ukryta gra”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Eliza Rycembel – “Boże Ciało”
Jowita Budnik – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Agata Buzek – “Córka trenera”
Marta Żmuda Trzebiatowska – “Mowa ptaków”
Katarzyna Smutniak – “Słodki koniec dnia”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Łukasz Simlat – “Boże Ciało”
Tomasz Ziętek – “Boże Ciało”
Andrzej Chyra – “Mowa ptaków”
Sebastian Stankiewicz – “Pan T.”
Robert Więckiewicz – “Ukryta gra”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Marek Zawierucha – “Boże Ciało”
Joanna Anastazja Wójcik – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Grzegorz Piątkowski, Katarzyna Sikora – “Obywatel Jones”
Magdalena Dipont, Robert Czesak – Pan T.”
Allan Starski – “Ukryta gra”

NAGRODA PUBLICZNOŚCI:
“Boże Ciało” (głosowali czytelnicy Wirtualnej Polski)

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
“Diagnosis” reż. Ewa Podgórska
“In Touch” reż. Paweł Ziemilski
“Jazda obowiązkowa” reż. Ewa Kochańska
“Maksymiuk. Koncert na dwoje” reż. Tomasz Drozdowicz
“Marek Edelman …i była miłość w getcie” reż. Jolanta Dylewska
“Symfonia Fabryki Ursus” reż. Jaśmina Wójcik
“Miłość i puste słowa” reż. Małgorzata Imielska
“Tylko nie mów nikomu” reż. Tomasz Sekielski
“Wiatr. Thriller dokumentalny” reż. Michał Bielawski

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Tomasz Wieczorek, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński – “Boże ciało”
Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz- “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Bartłomiej Bogacki, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński – “Kurier”
Piotr Domaradzki, Barbara Domaradzka – “Pan T.”
Jarosław Bajdowski, Michał Fojcik, Bartłomiej Bogacki – “Ukryta gra”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
“Ból i blask” reż. Pedro Almodovar (Hiszpania)
“Faworyta” reż. Yorgos Lanthimos (Wielka Brytania)
“Kraina miodu” reż. Tamara Kotevska i Ljubomir Stefanov (Macedonia Północna)
“Oficer i szpieg” reż. Roman Polański (Francja/Włochy)
“Wysoka dziewczyna” reż. Kantemir Bałagow (Rosja)

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Mateusz Pacewicz – “Boże Ciało”
Maciej Pieprzyca – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Andrzej Żuławski – “Mowa ptaków”
Andrea Chalupa – “Obywatel Jones”
Marcin Krzyształowicz, Andrzej Gołda – “Pan T.”

NAJLEPSZA MUZYKA
Evgueni Galperine, Sacha Galperine – “Boże Ciało”
Paweł Szymański – “Dziura w głowie”
Leszek Możdżer – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Andrzej Korzyński – “Mowa ptaków”
Maciej Zieliński – “Sługi wojny”

NAJLEPSZY MONTAŻ
Przemysław Chruścielewski – “Boże Ciało”
Piotr Kmiecik – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Andrzej Dąbrowski – “Krew Boga”
Michał Czarnecki – “Obywatel Jones”
Wojciech Mrówczyński – “Pan T.”
Jarosław Kamiński – “Wilkołak”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Piotr Sobociński jr. – “Boże Ciało”
Andrzej J. Jaroszewicz – “Mowa ptaków”
Tomasz Naumiuk – “Obywatel Jones”
Adam Bajerski – “Pan T.”
Paweł Edelman – “Ukryta gra”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
“Chyłka. Kasacja” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel
“Chyłka. Zaginięcie” reż. Łukasz Palkowski
“Wataha” (sezon 3) reż. Kasia Adamik, Olga Chajdas
“Odwróceni. Ojcowie i córki” reż. Michał Gazda, Jan Holoubek
“Żmijowisko” reż. Łukasz Palkowski

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Aneta Brzozowska, Monika Jan-Łechtańska – “Czarny mercedes”
Karolina Kordas – “Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”
Dariusz Krysiak – “Krew Boga”
Janusz Kaleja – “Kurier”
Anna Dąbrowska – “Legiony”
Janusz Kaleja – “Obywatel Jones”
Dominika Dylewska – “Pan T.”
Dariusz Krysiak, Mirosława Wojtczak, Waldemar Pokromski – “Piłsudski”
Agnieszka Hodowana, Ewa Drobiec – “Ukryta gra”
Dariusz Krysiak – “Wilkołak”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo – “Boże Ciało”
Agata Culak – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Małgorzata Braszka, Michał Koralewski – “Kurier”
Anna Englert – “Mowa ptaków”
Aleksandra Staszko – “Obywatel Jones”
Magdalena Biedrzycka -“Pan T.”
Ewa Gronowska – “Ukryta gra”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Bartosz Bielenia – “Boże Ciało”
Jacek Braciak – “Córka trenera”
Dawid Ogrodnik – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Paweł Wilczak – “Pan T.”
Borys Szyc – “Piłsudski”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Aleksandra Konieczna – “Boże Ciało”
Krystyna Janda – “Słodki koniec dnia”
Maria Sobocińska – “Pan T.”
Agata Kulesza – “Zabawa, zabawa”
Dorota Kolak – “Zabawa, zabawa”

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Jan Komasa – “Boże Ciało”
Maciej Pieprzyca – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Agnieszka Holland – “Obywatel Jones”
Marcin Krzyształowicz – “Pan T.”
Bartosz Kruhlik – “Supernova”

NAJLEPSZY FILM
“Boże Ciało” reż. Jan Komasa
“Obywatel Jones” reż. Agnieszka Holland
“Supernova” reż. Bartosz Kruhlik
“Ikar. Legenda Mietka Kosza” reż. Maciej Pieprzyca
“Pan T.” reż. Marcin Krzyształowicz


Czy zgadzacie się z jury? Czy nagrodę otrzymali wasi faworyci? Podzielcie się swoimi uwagami w komentarzach, a filmy nominowane i nagrodzone znajdziecie w specjalnych cenach w strefie Orłów na empik.com lub klikając w poniższe zdjęcie.

 

*Zdjęcie okładkowe: East News