bestsellery empiku 2023

 

Już wkrótce poznamy autorów najchętniej kupowanych w Empiku płyt, książek i filmów oraz najczęściej słuchanych treści audio w Empik Go. Emocje budzi także kategoria Odkrycia Empiku, czyli laur dla twórców, którzy w swojej dziedzinie dopiero rozkwitają. Na deser są wyróżnienia dla Twórców Roku – tu nastąpiła rewolucja. Oprócz Twórcy Roku w kategorii literatura i muzyka poznamy także Twórcę Internetowego Roku. Kto otrzyma statuetki? Wszystko stanie się jasne 13 lutego podczas uroczystej Gali.

A skoro o uroczystości mowa – takie wydarzenie nie mogłoby się obyć bez oprawy muzycznej, która odpowiednio nastroi do świętowania. W tym roku pieczę nad częścią koncertową oraz tłem muzycznym sprawuje Michał FOX Król. Pod jego czujnym okiem (i uchem) wystąpią między innymi: Daria Zawiałow, Kortez, Nosowska, Kwiat Jabłoni, Kacperczyk, Kaśka Sochacka, Brodka, Julia Wieniawa, AVI oraz Dawid Tyszkowski.

FOX jest instrumentalistą, producentem i miłośnikiem elektronicznego brzmienia. Pierwsze kroki stawiał w formacji 15 Minut Projekt. Na koncie ma dwa albumy solowe, czyli „Fox Box” oraz „Fox”. Pracował z Marią Peszek nad brzmieniem płyty „Jezus Maria Peszek”. Jego klawisze można usłyszeć między innymi w kawałkach Reni Jusis i Kayah. Sprawdźcie, jak zapowiada się muzyczna oprawa Gali Bestsellerów Empiku 2023 pod batutą Michała Króla.

 

Memento Mori
Memento Mori
4.7/5
80,99 zł
76,94 zł
TOP
Rush
Rush
4.9/5
54,99 zł
52,24 zł
TOP
72 Seasons
72 Seasons
4.6/5
67,99 zł
49,99 zł
Naucz mnie tańczyć
Naucz mnie tańczyć
4.7/5
44,99 zł
42,74 zł
Pokaz slajdów
Pokaz slajdów
4.8/5
43,99 zł
41,79 zł
Bankiet u sanah
Bankiet u sanah
4.7/5
49,99 zł
47,49 zł
TOP
Mały Książę
Mały Książę
4.9/5
47,49 zł
45,11 zł
STYXXX
STYXXX
4.6/5
59,99 zł
56,99 zł
Na Waszych Oczach
Na Waszych Oczach
4.9/5
43,09 zł
40,93 zł
PROXL3M
PROXL3M
4.9/5
56,99 zł
54,14 zł
1-800- Oświecenie
1-800- Oświecenie
4.9/5
54,59 zł
51,86 zł

 

Rozmowa z Michałem FOX’em Królem:

Co to znaczy, że zajmujesz się oprawą muzyczną Gali Bestsellery Empiku 2023? Jakie w praktyce masz zadania jako dyrektor muzyczny tego wydarzenia?

  • Moim zadaniem jest nadanie stylu muzyce i dźwiękom, które będą wchodziły w skład tej oprawy. Przygotowuję nowe aranżacje utworów części artystów, którzy wystąpią na wydarzeniu. Będę także tworzył efekty dźwiękowe chociażby do budowania napięcia w czasie ogłaszania kolejnych zwycięzców. Na etapie pracy w studiu rozpisuję coś na kształt mapy dźwięków, czyli demo, a na etapie prób będzie można sprawdzić, jak ten mój plan brzmi w całości. To oznacza, że muszę użyć swojej muzycznej wyobraźni, zanim zweryfikuję efekty na żywo.

Wiem, że masz słabość do testowania różnych instrumentów, co musi być bardzo inspirujące. Czy to oznacza, że tegoroczne wydarzenie będzie uświetnione przez jakieś nietypowe brzmienia?

  • W kontekście instrumentów ważne jest to, że nie będę angażował klasycznej orkiestry, tylko didżeja, który będzie samplował różne kawałki i dźwięki. Poza nim w skład zespołu wchodzi między innymi świetny perkusista. On będzie grał na tubofonach, marimbie czy wibrafonie – to są znane instrumenty, ale raczej nie pojawiają się w muzycznych oprawach podobnych wydarzeń. Sam będę grał na akustycznym pianinie. Wśród ważnych elementów trzeba też wymienić damski chórek. Dziewczyny mają super energię, więc nie będą tylko stać w miejscu i dygać od czasu do czasu (śmiech).

Co będzie muzycznym motywem przewodnim Gali?

  • Tegoroczne obchody odbywają się pod parasolem dwóch słów: świeżość i energia. Dla mnie to oznacza nowoczesne beaty, świeże – może nawet nietypowe aranżacje. Oczywiście materiałem źródłowym będą konkretne piosenki konkretnych artystów, nie możemy ich zepsuć (śmiech), ale postaramy się popchnąć je w nowym kierunku. Sam słucham dużo muzyki undergroundowej, szczególnie z Wielkiej Brytanii czy Niemiec – to moje tropy w tworzeniu aranżacji.

Wśród artystów, którzy zaśpiewają na wydarzeniu są: Daria Zawiałow, Kortez, Nosowska, Kwiat Jabłoni, bracia Kacperczyk. To oznacza ogromną różnorodność, ale też wyzwanie. Wymienione gwiazdy mają na koncie masę hitów, które dobrze działają na płycie, w naszych słuchawkach. Co zrobić, żeby świetnie zabrzmiały na wielkiej gali?

  • To nie jest trudne, to kwestia wyobraźni! Jeśli ktoś zajmuje się zawodowo muzyką i posiada umiejętność wymyślania dźwięków, bez problemu zmienia hity słuchawkowe na takie z dużej sceny. Wyzwaniem jest to, by swoimi pomysłami nie wystraszyć wykonawców. Kompozycja musi zostać taka, jaką była, żeby artysta mógł ją swobodnie odtworzyć na scenie. Chociaż oczywiście nowa aranżacja tej kompozycji wymaga pewnej odwagi od muzyka, w końcu musi się z nią zmierzyć.

Potrafię sobie wyobrazić, że produkcja albumu i przygotowanie aranżacji muzycznej całego wydarzenia to zupełnie różnie przedsięwzięcia. Jakie są największe różnice z twojego punktu widzenia?

  • Największa różnica między pracą nad albumem a pracą nad dużym wydarzeniem muzycznym to podejście do materiału. Album jest osobisty, artysta pisze piosenki i muzykę, wyraża siebie. Poza tym nagrywanie płyty to bardzo długi proces. Przygotowując oprawę muzyczną, pracuje się na gotowych utworach, do których wprowadza się zmiany. W przypadku Bestsellerów Empiku 2023 te zmiany muszą wpisywać się w te idee świeżości oraz energetyczności.

A są jakieś podobieństwa?

  • W obu przypadkach niezbędna jest fantazja i wyobraźnia. W końcu zanim usłyszymy nasze pomysły w głośnikach, muszą one powstać w głowie – niezależnie, czy mówimy o płycie, koncercie, czy przerywnikach muzycznych. Poza tym zarówno wydarzenia, jak i albumy mają jakiś motyw przewodni, którego się szuka, który chce się zrozumieć. Zostaje także aspekt grania na żywo. Tworząc demo w studiu, musimy czuć, czy dany kawałek sprawdzi się na żywo.

Co tworzenie oprawy muzycznej Bestsellerów dało ci pod względem artystycznym? Jak to wpłynęło na twój warsztat, twoją wrażliwość?

  • To bardzo ciekawe doświadczenie. Praca z tak różnymi artystami – a line up Bestsellerów Empiku 2023 jest bardzo różnorodny – to okazja do słuchania nowych rzeczy i poszerzenia kapitału muzycznego. Umocniłem się w przekonaniu o tym, co mi się muzycznie podoba, a jakie gatunki nie są „moje”. Lepsze poznanie estetyki, z jaką nie jest mi po drodze, to pozytyw. Czasami pracując nad swoimi materiałami, sięgałem na przykład po nurty popowe, ale ostatecznie czułem, że to nie jest mój świat. Teraz dobrze wiem, dlaczego tak było, bo mogłem z dalszej perspektywy tego posłuchać, ocenić, co się nie sprawdza. To trochę kwestia wrażliwości, interpretacji niektórych elementów aranżacyjnych, innych kierunków w wymyślaniu brzmienia, a więc kwestie bardzo indywidualne.

Czyli nie jesteś autorytatywny, rozumiesz różnice gatunkowe i dajesz dużo wolności artystom.

  • Tak, inaczej ta praca nie miałaby sensu. Pracując nad oprawą muzyczną gali, poruszam się wśród bardzo wrażliwych ludzi, którzy rozumieją swoją twórczość. Ja ich zachęcam do wprowadzania modyfikacji, pomagam się otwierać, ale nie ma mowy o dyktaturze. Sam bym się bardzo źle czuł, gdyby ktoś narzucał mi swoją artystyczną wolę. Ja chcę zachować z tego wszystkiego dobre wspomnienia i dobre wspomnienia zagwarantować innym.

Co jest dla ciebie najciekawszym elementem pracy?

  • Zdecydowanie etap prób. Spotkanie się ze wszystkimi artystami i lepienie w całość tych aranżacji, które wcześniej słyszałem tylko w swojej głowie albo dopiero wyszły z mojego komputera (śmiech) to największa ekscytacja.

Informacje o tym, kto otrzymał nominacje do nagród znajdziesz tutaj: