Royal Handel (CD)

Sprzedaje empik.com 57,99 zł

Cena empik.com:
57,99 zł
Koszt dostawy:
Salon empik - 0,00 zł
Produkt w magazynie empiku
Wysyłamy w 24 godziny
Szybkie zakupy bez zbędnych formalności. Wybierz opcje dostawy, formę płatności i złóż zamówienie.
Dodaj do listy Moja biblioteka

Masz już ten produkt? Dodaj go do Biblioteki i podziel się jej zawartością ze znajomymi.

Najczęściej kupowane razem

3 produkty

Cena zestawu:

Dodatkowy rabat:

Wysyłamy w 24 godziny
  • 1. Zadoc the priest
  • 2. Zadoc the priest
  • 3. Zadoc the priest
  • 4. Rodelinda, lo t'abbraccio
  • 5. Flute sonata in f major, Allegro
  • 6. A Song for St. Cecilia's day
  • 7. A Song for St. Cecilia's day
  • 8. A Song for St. Cecilia's day
  • 9. Joseph and his brethren, Prophetic raptures swell
  • 10. Giulio Cesare, Da tempeste
  • 11. Belshazzar, Great victor at your feet
  • 12. Il trionfo del tempo e del disinganno, Fido ...
  • 13. Messiah, Er war verschmahet und verachtet
  • 14. A Song for St. Cecilia's day, From Harmony

Muzyka Goerga Friedricha Handla przeznaczona dla dworu królewskiego w Anglii -  dwupłytowy album zawierający dwie godziny muzyki, na które składają się zarówno fragmenty dzieł operowych, jak i muzyka instrumentalna tego kompozytora.

„Zadok the Priest and Nathan the prophet anointed Solomon King. And all the people rejoiced and said: God save the King! Long live the King! May the King live for ever! Alleluia! Amen” – te słowa zabrzmiały po raz pierwszy w opactwie westminsterskim podczas koronacji króla Jerzego II w 1727 roku. Pierwsze wejście chóru w tej kompozycji stało się tak sławne, że do dziś funkcjonuje na wyspach brytyjskich jako hymn koronacyjny (Zadok the Priest). Żaden z kompozytorów nie przysłużył się muzyce angielskiej bardziej niż przybyły do Londynu twórca niemieckiego pochodzenia czyli Georg Friedrich Handel, który na mocy aktu z 1727 roku zmienił pisownię swego nazwiska na angielską. Odtąd funkcjonował jako George Frideric Handel, urodzony wprawdzie w 1685 roku w niemieckiej Saksonii, jednak identyfikujący się z muzyką i kulturą angielską.

Zanim jednak kompozytor przybył na wyspy, uczył się muzyki w rodzinnym Halle, a potem w Hamburgu, gdzie w 1705 roku wystawił swoją pierwszą operę. Wbrew oczekiwaniom szybko jednak porzucił dotychczasowe życie i udał się do Włoch, po których podróżował w poszukiwaniu nowych doświadczeń.  Dzięki talentom i otwartości szybko trafił do środowiska włoskich wielmożów, od których dostał zamówienie na operę. Plan zrealizował, w 1707 roku wystawiono w Rzymie Il trionfo del Tiempo et del Disinganno. Po premierze kolejnych dzieł w Wenecji i Florencji ruszył w dalszą drogę i już w 1710 roku podjął pracę na dworze elektora hanowerskiego. W ostatniej chwili jednak wyjechał bez uprzedzenia do Londynu.  Tam wystawił operę Rinaldo (1711), którą zachwycił szerokie grono odbiorców, a to dzięki przepięknym ariom, m.in. Lascia ch’io pianga. W czasie kontraktu podpisanego z elektorem hanowerskim Handla częściej nie było w Hanowerze niż był, dlatego też, po upływie terminu objętego umową, elektorowi nie pozostało nic innego, jak zrezygnować z usług kompozytora. Był on bowiem bardziej zajęty w Londynie niż w Niemczech. Sytuacja jednak szybko się odmieniła, gdyż w  niedługim czasie elektor Hanoweru został królem Anglii (1713). Drogi monarchy i kompozytora zeszły się ponownie. To dla tej pary, króla Jerzego i królowej Anny, skomponował takie dzieła, jak bardzo dobrze dziś znane Te Deum czy prześliczną Muzykę na wodzie przeznaczoną pierwotnie na uświetnienie przejażdżki łodzią, jaką rodzina królewska odbyła w 1717 roku.

Z roku na rok sława Handla rosła, by osiągnąć szczyt w 1720 roku. Wtedy był on już znany nie tylko jako wyśmienity kompozytor, ale i animator życia muzycznego, dzięki któremu Londyn mógł słuchać największych śpiewaków ówczesnej Europy. Z jego pomysłu powstała wówczas Królewska Akademia Muzyki, a muzyka operowa baroku wzbogaciła się o takie tytuły  jak: Juliusz Cezar (1724), Rodelinda (1725) czy Alessandro (1726). W późniejszych latach zainteresowanie operą włoską w Anglii zaczęło słabnąć. Handel napisał jeszcze dzieła inspirowane tematyką biblijną (Józef i jego bracia, Belshazzar), jednak największym jego dokonaniem w latach 40. była kompozycja nieposiadająca akcji dramatycznej, a mianowicie oratorium Mesjasz. Jak głosi legenda, podczas premierowego wykonania chóru Alleluja, król Jerzy II aż poderwał się z miejsca. Na pamiątkę tego wydarzenia Anglicy także i dziś zawsze wstają podczas tego fragmentu. Dzięki współpracy z największymi poetami angielskimi XVIII wieku powstało wiele kompozycji Handla posiadających świetne teksty literackie. Odbija się w nich panorama literatury angielskiej XVIII wieku z całym bogactwem języka staroangielskiego. Przykładem tego jest przedostatnie oratorium pt. Teodora (1749). Dwa lata po premierze dzieła Handel zapadł na chorobę oczu zakończoną całkowitą ślepotą. Zmuszony do przerwania kariery dyrygował jeszcze przez jakiś czas swoimi kompozycjami. Zmarł w 1759 roku. Pochowano go w katedrze Westminsterskiej, w której trzydzieści lat wcześniej zabrzmiały dźwięki hymnów koronacyjnych pisanych przez niego dla głowy państwa.

Dwupłytowy album stanowi przegląd największych i najpopularniejszych fragmentów z londyńskiego okresu twórczości Handla. Pojawiają się arie z oper: Rodelinda, Rinaldo, Alcina czy Deidamia, słyszymy kompozycje do słów poetów angielskich (m.in. A Song for St Cecilia’s day), stałym punktem programu jest oczywiście Mesjasz i pochodzące z niego Alleluja, a także muzyka instrumentalna z naczelnym przykładem, jakim jest Muzyka na wodzie. Przegląd angielskiej twórczości Georga Friedricha Handla pozwala na próbę całościowego objęcia tego bogatego repertuaru. Wydawnictwo Naïve pokazuje tę twórczość w przekroju – słuchamy największych fragmentów z przebogatej skarbnicy muzyki barokowej, w dodatku w wykonaniach dla tego repertuaru najlepszych. Bernarda Fink, Sandrine Piau, Sara Mingardo, Deborah York, Karina Gauvin, Marie-Nicole Lemieux, Maria Bayo, Lucy Crowe, Richard Croft, Patricia Petibon, Robert Expert czy Topi Lehtipuu to soliści, w których wykonaniu słyszymy dzieła wokalne, arie i pieśni. Towarzyszą im liczne zespoły i ensemble specjalizujące się w wykonawstwie muzyki dawnej (Les Musiciens du Louvre-Grenoble czy Concerto Italiano) pod dyrekcją m.in. takich sław, jak Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset i Alan Curtis.

Wśród dotychczasowych wydawnictw z muzyką Handla wydanych przez Naïve znajdują się  opery seria, arie operowe i kantaty, kompozycje sakralne m.in. w wykonaniu polskiego zespołu - orkiestry „Leopoldinum” z Wrocławia.

Wydawnictwo zawiera dwupłytowy album oraz 24-stronicową książkę płytową z tekstami w języku francuskim i angielskim.

Tytuł: Royal Handel
Wykonawca: Piau Sandrine, Accademia Bizantina, Il Complesso Barocco, Petibon Patricia, Lemieux Marie Nicole, York Deborah, Concerto Italiano
Kompozytor: Handel Georg Friedrich
Dyrygent: Marc Minkowski, Curtis Alan
Dystrybutor: Universal Music Polska
Data premiery: 2012-09-18
Rok nagrania: 2012
Nośnik: CD
Liczba nośników 2
Rodzaj opakowania: Jewel Case
Wymiary w opakowaniu [mm]: 125 x 10 x 140
Indeks: 11882909
Kup, zrecenzuj i wygraj
Brak
ocen
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Oceń:
W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.
Prezentowane dane dotyczą zamówień dostarczanych i sprzedawanych przez empik.

Zobacz także

Klienci, których interesował ten produkt, oglądali też

Opinie, uwagi, pytania

Jeśli masz pytania dotyczące sklepu empik.com odwiedź nasze strony pomocy.
Jeśli widzisz błąd lub chcesz uzyskać więcej informacji o produkcie skorzystaj z formularza kontaktowego: zgłoszenie błędu / pytanie o produkt

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Empik S.A. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu obsługi Twojej wiadomości z formularza kontaktowego, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się w naszej Polityce prywatności.

Wybierz temat a następnie wypełnij dane formularza:

Pole Email jest wymagane

Pole imię i nazwisko jest wymagane

Pole Twoja wiadomość jest wymagane

pola wymagane

Jeśli chcesz skontaktować się z nami telefonicznie, skorzystaj z naszej infolini:

Centrum Wsparcia
Klienta
+48 22 462 72 50

+48 22 462 72 50

Czynne całą dobę

* z wyjątkiem świąt ustawowo wolnych od pracy

Ostatnio oglądane

Podobne do ostatnio oglądanego

Korzystając ze strony zgadzasz się na używanie plików cookie, które są instalowane na Twoim urządzeniu. Za ich pomocą zbieramy informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je w celach analitycznych, marketingowych oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań. Więcej o tym oraz o możliwościach zmiany ich ustawień dowiesz się w Polityce Prywatności.