Floryda (okładka miękka)

Wszystkie formaty i wydania (3): Cena:

Potrzebujesz pomocy w zamówieniu?

Zadzwoń

Dostępny w salonie empik

Dodaj do listy Moja biblioteka

Masz już ten produkt? Dodaj go do Biblioteki i podziel się jej zawartością ze znajomymi.

Może Cię zainteresować

Dwie małe siostry, które nagle zostają same na przepięknej plaży, nie do końca rozumieją, co się wokół nich dzieje, ale przeczuwają, że trzeba szukać ratunku. Podczas wakacji matka z kilkuletnimi synkami zostają w domu na odludziu zdani tylko na siebie; muszą przeżyć, choć w bujnych zaroślach czai się niebezpieczeństwo. Malowniczy cypel zostaje zaatakowany przez huragan i tylko czas pokaże, czy samotna kobieta przetrwa atak żywiołu w opuszczonym miasteczku.

Dla wielu Floryda to miejsce pełne słońca, kryształowo czystej, błękitnej wody i białych piasków. Być może to prawda, ale Lauren Groff w swoich opowiadaniach nie tam nas zabiera. Wraz z autorką odkrywamy mroczne zakątki świata i ludzkiej duszy, w których czai się strach, prawdziwy lub wyimaginowany.

"Nie szerokie, złote plaże, a moczary pełne węży. Nie szum fal, a dyskretne buczenie wszechobecnych klimatyzatorów. Nie opaleni surferzy, a ludzie, którzy próbują znaleźć dla siebie miejsce. Floryda według Groff nie raz was zaskoczy. Jednego możecie być pewni - to znakomita literatura."
Natalia Szostak, "Książki. Magazyn do czytania", "Krótka Przerwa"

"Floryda to pełen zaskoczeń zbiór opowieści o lęku, samotności i nieustannej obawie o życie bliskich. Groff doskonale udało się sportretować ludzką naturę w miejscu, które tylko z pozoru wydaje się rajem."
Monika Długa, "God save the book"

"Groff umiejętnie operuje opozycją kultura-natura. W jej opowiadaniach człowiek zostaje przedstawiony jako istota słaba, zupełnie bezbronna wobec natury – dzikiej i nieobliczalnej potęgi. Ponadto odkrywa w człowieku jego zwierzęcość, obdziera go z norm społecznych, konfrontuje z pierwotnym ja."
Karolina Kurando, "BOOKS SILENCE"

"We florydzkim krajobrazie Groff jest całkiem sporo Davida Lyncha: egzotyczny i jasny, a jednocześnie pulsujący ukrytą wrogością… Groff pisze pięknie, jej spostrzeżenia są głębokie, a każde opowiadanie to lśniący, zdobiony skarb wydobyty z głębiny."
"The Economist"

"Groff porzuca blichtr Miami dla klejących, rojących się od węży okolic podzwrotnikowych, mokradeł i letniego żaru, z których rodzi się elektryzujący zestaw bohaterów i światów."
"Vanity Fair"

"Fani Groff natychmiast rozpoznają tę miłość do opisu… Surowe, pełne zagrożeń, językowo potężne opowiadania. Zaniepokoją każdego czytelnika… Literacki tour de force niepewności osadzony w rozpalonym miejscu, amerykańskim stanie w kształcie pistoletu."
"Kirkus"

"Niebezpieczna energia, zdobiona bogatymi i niepokojącymi detalami, emanuje z tego zbioru, którego bohaterowie mierzą się z wężami, huraganami i własnym autodestrukcyjnym zachowaniem."
"Time Magazine"

"Lauren Groff wspaniale opowiada… "Floryda" to pokrzepiająca proza na niespokojne czasy. Jej ostateczny wydźwięk, nawet najbardziej złowrogi… dąży w stronę miłości i obietnicy istnienia dobrych ludzi, nie tylko w jednym stanie, ale na świecie."
"New York Times"

"Spod stron tej książki niespokojnie czai się coś nieposkromionego. Wyjątkowa proza Groff pulsuje niebezpieczeństwem; jej piękno, tak jak piękno tytułowego stanu, leży w niezrównanej dzikiej bujności."
"Financial Times"

"Te nowe opowiadania są zwięzłe i oszczędne, emanują z nich poczucie zagrożenia i zwierzęca energia."
"Wall Street Journal"

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Floryda

Tytuł: Floryda
Autor: Groff Lauren
Tłumaczenie: Jankowska Dobromiła
Wydawnictwo: Wydawnictwo Pauza
Język wydania: polski
Język oryginału: angielski
Liczba stron: 272
Numer wydania: I
Data premiery: 2019-04-24
Forma: książka
Wymiary produktu [mm]: 200 x 15 x 140
Indeks: 32331127
 
średnia 4,8
5
3
4
1
3
0
2
0
1
0
Oceń:
W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.
2 recenzje
5/5
24-06-2019 o godz 19:50 Agata Olejnik dodał recenzję:
Być może w turystycznych relacjach z Florydy otumania zapach kwiatów pomarańczy, być może imponują stojące w szpalerze palmy sabel palmetto, być może chcemy się przytulić do opalnej klaty Sonny’ego Crocketta i piszczeć z radości na widok kolorowych domków w Miami Beach. Floryda to jednak nie tylko serial skąpany w słońcu, w opisach Groff to obciążenie, to tonięcie, to raj rzeczy niebezpiecznych. Węże, aligatory w basenach, komary, a do tego huragany i termity. Bajkowy obrazek zżera coś ciemnego, mrocznego, ale wciąż pompowane słońce produkuje tajemniczy, pociągający mirokosmos. Nucę ”Dark necessities” Red Hot Chili Peppers. Kolekcja jedenastu opowiadań Lauren Groff „Floryda” pachnie mokradłami, stechlizną starych domów, wigotnych murów. Historie niosą w sobie mikrodramaty, których katlizatorem jest przyroda. Opowieści, w których emocjonalne odsłony zapisane są w ludzkich fantasmagoriach. Ekosystem, gdzie grasują pantery, hiszpańskie muchy zwisają niczym włosy spod pachy, cukinie dyndają jak kościelne dzwony, dzieci są porzucane na pustych wysepkach, a burze rzucają kroplami tak wielkimi, że te ranią. A może rany są innego pochodzenia? Może to ugryzienia insektów, węży, może to pochodne wpadnięć w leje. Granica między człowiekiem, a naturą rozmywa się. Mokradła pokryte gęstą plataniną namorzynów, a bohaterowie nie walczą z siłami natury, są pasywni, lata zmagań nauczyły ich, że batalia jest daremna. Oto dwie dziewczynki porzucone przez dorosłych na wyspece, żyją z dnia na dzień coraz chudsze i słabsze; oto kobieta wypoczywająca na odludziu z synkami, spada i uderza się w tył głowy; albo inna odreagowująca własną krzykliwość nocnymi spacerami po mieście i obserwacją sąsiadów; oto samotna hodująca kury i uwięziona z nimi przez burzę; oto syn zmagający się z duchem ojca i jego wężową spuścizną; oto mieszkanka auta kombi i fanka „Miasteczka Middlemarch” na wakacjach od ... życia. Bohaterów spotykają niesamowite niespodzianki, ale to głównie ilość ich własnych przemysleń, zapętla wszystkie opowieści w klaustrofobiczne cykle. To, co łączy postacie to naurotyczne wnętrza i chęć przetrwania, ale dla każdego z bohaterów oznacza ona coś innego. Groff rejestruje Florydę bardzo dokładnie, ale bez zbędnych ozdobników. Nie skupia się na miejscu, ale emocjach jakie ono prowokuje. Jej pisanie ociera się o przedsionki realizmu magicznego, choć bardziej krąży między załamaniem rzeczywistości i wyobraźni. Fantazje stają się życiem podszytym lękiem i katastrofą. W tekście nie ma skomplikowanych rozwiązań narracyjnych, autorka stawia na prosty, acz sugestywny język. Przyciąga uwagę otwierającymi opowiadania zdaniami: „Nadeszła burza i wymazała ciszę.”, „Niezauważalnie stałam sie kobieta, która wrzeszczy (...)” Odwołuje się do Guy de Maupassanta, Dickinson, Sextona. Naturalistyczne portrety mieszkańców Florydy stają sie przyczółkiem do rozważań o feminizmie, zmianach klimatu, polityce imigracyjnej i polityce w ogóle. Mała forma w dobrym [złowieszczym] stylu.
Czy ta recenzja była przydatna? 0 0
5/5
21-04-2019 o godz 16:22 Konrad Urbański dodał recenzję:
Pustka, samotność, strach, szaleństwo… Repertuar Groff jest pełen lęku, groźnej i domagającej się głosu przyrody oraz nieuzasadnionego poczucia winy. Emocjonalna duchota oraz wężowisko, po którym przyjdzie się poruszać czytelnikowi, momentami wręcz onieśmiela. Ale ciężar jest rekompensowany głęboką refleksją nad człowiekiem. W Polsce autorka jest już znana czytelnikom z Fatum i furii oraz Arkadii. Opowieści różnych oraz różnie napisanych. O ile pierwsza była lekturą o tym, co wyprawia z nami mózg, jak potrafi się bawić (ale to w drugiej warstwie, bo w pierwszej była dualistyczną narracją o małżeństwie i jego rozkładzie), o tyle druga dotyczyła hipisów oraz bolesnego wychodzenia z tytułowej Arkadii. Niestety: hipisowska wersja Roku 1984 raziła dziurami fabularnymi oraz naiwnością całej koncepcji. Poszukiwanie ocalającej i scalającej egzystencję opowieści było świetnym pomysłem, ale rozgrywająca się gdzieś pod koniec apokalipsa oraz urwany nagle wątek miłosny sprawiły, że autorka w kilka stron zmarnowała ogromny potencjał tej historii. Do Florydy podchodziłem zatem z ciekawością: to nie powieść, ale zbiór opowiadań, które, w większości, łączy właśnie geograficzna (ale także metaforyczna) Floryda (nie tylko, bowiem również Francja oraz Brazylia). Z jednej strony polscy autorzy wciąż nie doceniają atutów krótkich form (swoje dokładają też wydawcy, którym bardziej opłaca się wydać spójną, jednolitą powieść, niż szereg małych, ale wymagających skupienia opowiadań). Z drugiej: opowiadanie jest formą trudną. Najprostszy problem – jak powściągnąć język, ale naładować kilka-kilkanaście stron przyciągającą historią? Opowiadania Lauren Groff są gęste od treści, ale oszczędne w formie, wręcz skąpe w metafory. Autorka nie sili się na fajerwerki: stawia raczej na niezwykle duszną atmosferę. Każda historia tylko pozornie rozgrywa się na powierzchni, tak naprawdę buzują w nich niewypowiedziane emocje, skrywane od lat tajemnice, sekrety, z których, przeczuwam, w większości woleliby jednak nie zdawać sobie sprawy. Wielu bohaterów, bohaterek – bo przeważają kobiety, Groff urodziło się pod znakiem Saturna. Melancholicy, typy depresyjne, analityczne, skłonne do wielogodzinnego roztrząsania swojej samotności, odrzucenia, poczucia winy wobec siebie, rodziców i całego świata. Odczuwają presję wiecznego bycia bezbłędnym, doskonałym, nie znajdując przy tym w swoim życiu miejsca na zwyczajność. Zwyczajny nadmiar emocji i poczucie życia pod butem wymagań i oczekiwań prowadzą do emocjonalnych pęknięć, a w konsekwencji: wściekłości i wrzasku. Z drugiej strony to opowieści sprzeciwu wobec narracji, którymi się nas karmi i które musimy wciąż i wciąż odrzucać. Symbolem tego jest często pojawiająca się klimatyzacja oraz klimatyzatory, które budują sztuczny świat, pozbawiony prawdziwych emocji, rzeczywistość fałszu i hipokryzji. Schronieni w wychłodzonych domach ludzie zapominają o tym, co ważne; dają się omamić letniej temperaturze zimą albo chłodnej latem, a brakuje stanów skrajnych, niezbędnych jednak do właściwego funkcjonowania: gorąca i mrozu. Przede wszystkim tych emocjonalnych. Bywa gorzej, bo Groff pozwala swoim bohaterom powielać fałszywe narracje, odnajdywać się w nich, a później z pasją zmusza do przejrzenia na oczy oraz uświadomienia sobie klimatyzowanego oszustwa, jakie każdy z nich wokół siebie zbudował. I wpycha w skrajności: bezdomność, uległość, odrzucenie. Groff sprzeciwia się życiu na niby. Życiu w kokonie chłodnego, klimatyzowanego powietrza. Nie przypadkowo bardzo często pojawiają się także metafory zgnilizny, bagna, węży, oddających nie tylko klimat opowiadań, ale przede wszystkim ich treść. Swoją wielką rolę odgrywa także natura, stanowiąca kolejny kluczowy aspekt Florydy. Z wściekłością i wrzaskiem bohaterów współgra coraz bardziej wkurzona, a także coraz głośniej domagająca się wysłuchania przyroda, którą wpychamy bezwiednie w narrację typu „poradzi sobie”, kompletnie nie wyczuwając, że powoli szykuje się nam takie dosłowne gorąco (lub zimno), że będziemy musieli coś z tym zrobić. Emocje, fałsz, zgnilizna, klimatyzacja i natura: z tych pięciu składników głównych Groff warzy swoje ciężkostrawne, ale naprawdę smaczne opowieści. Porównałbym je do dań, które wymagają już pewnego kulinarnego wyrafinowania oraz świadomości. A także pełnego poświęcenia: restrykcyjne trzy posiłki dziennie, żadnego dodatkowego posiłku, słodyczy, pustych kalorii w postaci identycznych kryminałów czy schematycznych thrillerów. Floryda to po prostu kawał porządnie wysmażonej literatury, którą należy smakować.
Czy ta recenzja była przydatna? 1 0

Zobacz także

Inne z tego wydawnictwa Dorośli Aubert Marie
0/5
23,26 zł
34,90 zł
premium
Inne z tego wydawnictwa Ta druga Bohman Therese
4.5/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 33,71 zł
Inne z tego wydawnictwa Turbulencje Szalay David
0/5
26,49 zł
34,90 zł
premium 23,26 zł
Inne z tego wydawnictwa Nocny prom do Tangeru Barry Kevin
4.6/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 33,71 zł
Inne z tego wydawnictwa O zmierzchu Bohman Therese
4.3/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 29,19 zł
Inne z tego wydawnictwa Mój rok relaksu i odpoczynku Moshfegh Ottessa
4.5/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 29,19 zł
Inne z tego wydawnictwa Linia Karlsson Elise
5/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 34,66 zł
Inne z tego wydawnictwa Czekaj, mrugaj Oyehaug Gunnhild
4.6/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 34,66 zł
Inne z tego wydawnictwa Przyjaciel Nunez Sigrid
4.6/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 29,19 zł
Inne z tego wydawnictwa Brud Vann David
5/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 33,71 zł
Inne z tego wydawnictwa Legenda o samobójstwie Vann David
4.5/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 28,39 zł
Inne z tego wydawnictwa Historia przemocy Louis Edouard
4.2/5
36,49 zł
39,90 zł
premium 34,66 zł
Inne z tego wydawnictwa Zgiń kochanie Harwicz Ariana
3.8/5
31,99 zł
34,90 zł
premium 30,39 zł
Inne z tego wydawnictwa Madame Zero i inne opowiadania Hall Sarah
4.5/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 28,39 zł
Inne z tego wydawnictwa Tirza Grunberg Arnon
4.7/5
45,99 zł
49,90 zł
premium 43,69 zł
Inne z tego wydawnictwa Piękna młoda żona Wieringa Tommy
4.2/5
30,99 zł
34,90 zł
premium 29,44 zł
Inne z tego wydawnictwa Pasujesz tu najlepiej July Miranda
5/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 33,71 zł
Inne z tego wydawnictwa Nasz chłopak Magariel Daniel
4.4/5
30,99 zł
34,90 zł
premium 29,44 zł
Inne z tego wydawnictwa Pierwszy bandzior July Miranda
4.3/5
35,49 zł
39,90 zł
premium 33,71 zł

Opinie, uwagi, pytania

Jeśli masz pytania dotyczące sklepu empik.com odwiedź nasze strony pomocy.
Jeśli widzisz błąd lub chcesz uzyskać więcej informacji o produkcie skorzystaj z formularza kontaktowego: zgłoszenie błędu / pytanie o produkt

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Empik S.A. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu obsługi Twojej wiadomości z formularza kontaktowego, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się w naszej Polityce prywatności.

Wybierz temat a następnie wypełnij dane formularza:

Pole Email jest wymagane

Pole imię i nazwisko jest wymagane

Pole Twoja wiadomość jest wymagane

pola wymagane

Jeśli chcesz skontaktować się z nami telefonicznie, skorzystaj z naszej infolini:

Centrum Wsparcia
Klienta
+48 22 462 72 50

+48 22 462 72 50

Czynne całą dobę

* z wyjątkiem świąt ustawowo wolnych od pracy

Ostatnio oglądane

Podobne do ostatnio oglądanego

Korzystając ze strony zgadzasz się na używanie plików cookie, które są instalowane na Twoim urządzeniu. Za ich pomocą zbieramy informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je w celach analitycznych, marketingowych oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań. Więcej o tym oraz o możliwościach zmiany ich ustawień dowiesz się w Polityce Prywatności.