Jedno z najbardziej rozbudowanych uniwersów fantasy

Chcąc zrozumieć, dlaczego świat Warcraft jest tak popularny wśród miłośników fantastyki (i nie tylko), należy najpierw uświadomić sobie, z jak wielu elementów się składa i gdzie ma swój początek. A ten przypada na pierwszą połowę lat 90. i oczywiście związany jest z branżą gier komputerowych.

W późniejszym czasie, wraz z premierami kolejnych tytułów i dodatków do nich, zaczęły wychodzić książki wprowadzające do fabuły lub wokół niej oscylujące. Przyjęło się, że przed wyjściem dodatku, najpierw pojawia się publikacja. Na rynku są również gry planszowe oraz podręczniki do rozgrywek RPG, których fabuła toczy się w lokacjach znanych z kanonicznego dzieła. Niedawno miała premierę planszówka „Small World of Warcraft” – to strategia osadzona w Azeroth i nawiązująca do konfliktu między frakcjami Przymierza i Hordy.

 

 

Taki model biznesowy sprawił, że fandom się podzielił: jedni skupiają się na rozrywce cyfrowej, drudzy wolą „tylko” czytać, a jeszcze inna grupa miłośników uniwersum sięga po wszystkie możliwe publikacje powiązane z ulubioną franczyzą. Mnogość tych publikacji w ramach WoW’a sprawiła, że uniwersum rozrosło się do niewyobrażalnych rozmiarów: istnieje w nim wiele światów równoległych i w każdym z nich toczy się opowieść.

Zaczęło się od gier

W 1994 roku firma Blizzard Entertainment oddała w ręce graczy „Warcraft: Orcs & Humans”, która stanowiła pierwszą część całego cyklu. Kolejne odsłony to „Warcraft II: Tides of Darkness” (1995) oraz „Warcraft III: Reign of Chaos” (2002). Gry są z gatunku strategicznego rozgrywką w czasie rzeczywistym i można grać w nie w trybie jedno i wieloosobowym.

W ramach tego uniwersum powstała również gra MMORPG czyli „World of Warcraft”, która swoją premierę miała w 2004 roku – 10 lat od momentu wydania pierwszej części! Fabuła tej odsłony toczy się w krainie Azeroth kilka lat po wydarzeniach z „Warcraft III: The Frozen Throne”, czyli dodatku do „Warcraft III: Reign of Chaos”. Do tej pory w ręce graczy trafiło siedem dodatków do „World of Warcraft”, a premiera ósmego zapowiedziana jest na październik 2020 roku.

 

 

Oto lista dodatków do WoW’a:

  • „World of Warcraft: The Burning Crusade” (2007) – pierwsze rozszerzenie do „World of Warcraft” wprowadziło kilka ciekawych nowości, między innymi dwie nowe grywalne rasy – Krwawe Elfy oraz Draenei, nową lokację – Outland, która była dostępna dopiero po osiągnięciu 58 poziomu (po przejściu przez Mroczny Portal), sześć nowych instancji rajdowych oraz setki zadań, potworów i przedmiotów. Fabularnie dodatek skupiał się na odbudowie potęgi Azerothu po porażce Płonącego Legionu na górze Hyjal oraz opowiedzeniu historii Krwawych Elfów i Draenei. Książką, która stanowi wprowadzenie do dodatku jest „World of Warcraft: Przez mroczny portal”,

 

„World of Warcraft:  Przez mroczny portal ” 	Christie Golden

 

  • „World of Warcraft: Wrath of the Lich King” (2008) – ten dodatek zawierał nową lokację: Northrend. To królestwo, którym włada Król Lisz. Pojawiła się również nowa klasa bohatera, czyli Rycerz śmierci – był on grywalną klasą dla gracy, którzy osiągnęli 55 poziom dowolną postacią. W arkana fabuły tego dodatku wprowadza książka „World of WarCraft: Arthas. Przebudzenie Króla Lisza”,
  • „World of Warcraft: Cataclysm” (2010) – dwa główne kontynenty ze świata gry, czyli Kalimdor i Eastern Kingdoms zostały wyposażone w nowe obszary. Sporą rewolucję przeszedł też system glifów – ograniczono go do trzech rodzajów: prime, major, minor. Pojawiły się również nowe kombinacje Przymierza (6 klas) oraz Hordy (7 klas). Chcąc poznać fabułę dodatku, sięgnijcie po „World of Warcraft: The Shattering”,
  • „World of Warcraft: Mists of Pandaria” (2012) – nowa grywalna rasa, która została dodana do gry w tym rozszerzeniu to pandaren. W ramach systemu walki pojawiło się pewne novum, które zostało ciepło odebrane przez graczy – naszym kompanem w walce mógł być nasz zwierzęcy pupil,
  • „World of Warcraft: Warlords of Draenor” (2014) – w ramach tego dodatku nie pojawiły się żadne nowe grywalne rasy, udostępniony został natomiast obszar o nazwie Draenor. Dzięki temu rozszerzeniu gracze mieli możliwość budowania własnych garnizonów oraz szklaków handlowych,
  • „World of Warcraft: Legion” (2016) – ten dodatek stanowi kontynuację fabuły wcześniejszego rozszerzenia i opowiada historię czarnoksiężnika Gul’dana, który najeżdza Azeroth. Lokacje, które wzbogacają grę to The Broken Isles i planeta Argus,
  • „World of Warcraft: Battle for Azeroth” (2018) – w tym dodatku świat otrzepuje się po licznych wojnach. Na czele zbuntowanych członków Plagi (nazywających się Opuszczonymi) staje Sylvanas Windrunner. Po dokonaniu wyboru rasy i ustawieniu wyglądu bohatera, rozpoczynamy rozgrywkę na terenie startowym, który jest przypisany do rasy. Zbieramy ekwipunek, wykonujemy zadania otrzymane od postaci niezależnych oraz dbamy o stały przyrost punków reputacji. Książka, która stanowi preludium do tego dodatku to „World of Warcraft: Cisza przed burzą”,
  • „World of Warcraft: Shadowlands” (2020) – ten dodatek swoją premierę będzie miał w październiku tego roku. Tytułowa Kraina Cieni to lokacja, którą zwiedzimy dzięki poczynaniom wcześniej wspomnianej Sylvanas Windrunner, która to zniszczyła barierę między światem umarłych i śmiertelników. Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów fabularnych jeszcze przed wyjściem tego dodatku, przeczytajcie książkę „World of Warcraft: Przebudzenie cieni”, która właśnie dziś trafiła do sprzedaży.

 

„World of Warcraft: Shadowlands” Edycja kolekcjonerska premiera: 31 grudnia 2020 PC

 

Jak zacząć przygodę z uniwersum Warcraft?

Jeśli do tej pory nie mieliście okazji poznać tego świata, a bardzo chcecie zgłębić jego fabułę zanim zdecydujecie o instalacji gry, możecie zacząć od czytania książek. Niekoniecznie tych, które wprowadzają do tematyki poruszanej w dodatkach – jest bardzo wiele innych publikacji opowiadających historię WoW’a: poszczególnych ras i krain. Ja proponuję zacząć od kronik, które wyszły nakładem wydawnictwa Insignis:

Te książki stanowią kompendium wiedzy o uniwersum i w charakterystyczny dla faktograficznych form literackich sposób opowiadają o ważnych wydarzeniach.

Jeśli jednak wolicie bardziej fabularną formę przekazu, proponuję lekturę książek z serii Blizzard Legends, a konkretnie taki oto czteroksiąg:

 

Fantastyka 3 za 2

 

Jakie inne duże uniwersum należy do waszych ulubionych? Dajcie nam znać w komentarzach pod tekstem. A jeżeli szukacie więcej inspiracji ze świata literatury, koniecznie zajrzycie na stronę Empik Pasje Magazyn Online do działu poświęconego pasji do czytania.