„Nomadland”
Długo wyczekiwany film, który zaledwie kilka dni temu zdobył sześć nominacji do Oscara, wchodzi właśnie na ekrany kin i podejmuje bardzo ciekawy temat zaprezentowany w paradokumentalny sposób (większość osób występujących w filmie gra samych siebie). Z roku na rok na życie w kamperze i w trasie na stałe decyduje się w Stanach Zjednoczonych coraz więcej Amerykanów. Głównym powodem jest kiepska sytuacja finansowa mieszkańców borykających się ze skutkami kolejnych kryzysów finansowych, a teraz także pandemii, ale nie tylko. I o tym właśnie jest „Nomadland” - opowieścią o wielu powodach, dla których można tak żyć.
Główna bohaterka, Fern (Frances McDormand) wyrusza w drogę swoją dostosowaną do życia furgonetką i jeździ po całym kraju, najmując się do prac sezonowych. Po drodze spotyka innych podobnie myślących Amerykanów, którzy z jakiegoś powodu wybrali życie nomadów i mieszkają w domach na czterech kółkach.
Film Chloe Zaho jest oparty na książce non-fiction Jessiki Bruder z 2017 roku i stanowi głębsze spojrzenie na sposób życia współczesnych nomadów oraz zaproszenie do odkrywania Ameryki ich oczami. Wrażenie robią tu zarówno zdjęcia dróg, rozległych amerykańskich krajobrazów czy pustkowi, jak i dialogi bohaterów, w których słychać poczucie upragnionej wolności oraz przedefiniowane priorytety.
„Mad Max: Na Drodze Gniewu”
Film, który znalazł się na tej liście ze względu na jeden z najlepszych pościgów samochodowych w historii kina. Od początkowych minut stanowi nieprzerwaną, pompującą adrenalinę akcję, która nawet na chwilę nie daje nam przerwy na złapanie oddechu. Ten powrót do serii George'a Millera z Tomem Hardym w roli Maxa, przedstawia jak bohater schwytany przez nikczemnego tyrana, w końcu ucieka, sprzymierza się z Furiosą (Charlize Theron) i ostatecznie pomaga żonom potwora uciec z niewoli. To jedna gigantyczna scena pościgu przez czerwone pustynie Wybrzeża Szkieletów w Namibii, która ma zastąpić postapokaliptyczną Australię. Idealne widowisko dla wszystkich fanów dużych prędkości i bezkresnych przestrzeni.
„Thelma i Louise”
To jeden z najbardziej znanych filmów drogi. Przełomowy dramat Ridleya Scotta bada role kobiet w społeczeństwie i przedstawia siłę przyjaźni, gdy tytułowe bohaterki (Geena Davis i Susan Sarandon) przemierzają Amerykę ścigane przez policję.
Wielokrotnie nagradzany klasyk zawiera jedne z najlepiej narysowanych postaci kobiecych w historii kina, które z zaradnością i humorem mierzą się z przeciwnościami losu. Droga jest tu katalizatorem dla takich aspektów jak wolność, przygoda, niebezpieczeństwo, ryzyko czy chwalebna śmierć - do tej pory prezentowanych głównie w kontekście męskich bohaterów.
„Easy Rider”
Podczas gdy motocykliści Wyatt (Peter Fonda) i Billy (Dennis Hopper) przemierzają kraj za pieniądze zarobione na przemycie kokainy, widzowie mają okazję podziwiać zmieniający się amerykański krajobraz. I nie chodzi jedynie o widoki na trasie, która wiedzie z Los Angeles do Nowego Orleanu, ale przede wszystkim o odkrywanie Ameryki podzielonej między establishment i młodsze pokolenie głodne zmian.
Wyreżyserowany przez Dennisa Hoppera kultowy już film odnosi się do napięć społecznych, podziału pokoleniowego i wszystkiego, co wiąże się z hipisowskim stylem życia. Pełen jest artystycznej kinematografii i komentarzy społecznych - nie wspominając o Jacku Nicholsonie w jednej ze swoich pierwszych ról i fenomenalnej ścieżce dźwiękowej z kultowym „Born to be wild” na czele.
„Wszystko za życie”
Adaptacja fascynującej powieści Jona Krakauera dokumentuje historię Christophera McCandlessa, jego drogę do samorealizacji i wewnętrznego spokoju. Chris, który skończył prestiżowy uniwersytet, podejmuje drastyczną decyzję o życiu z dala od społeczeństwa. Wyrusza w pełną przygód podróż w kierunku Alaski, gdzie odkrywa prawdziwe piękno i surową rzeczywistość życia na łonie natury.
„Wszystko za życie” to film pragnieniu wolności oraz o tym, w jaki sposób przygody i spotkania kształtują nasze życie. Stanowi potężną eksplorację ludzkich pragnień i dobroci ze strony osób nieznajomych.
„Dzienniki motocyklowe”
Ta historia młodego Ernesta „Che” Guevary (powstała na podstawie jego wspomnień) podróżującego ze swoim przyjacielem Alberto Granado to niezwykle intrygujący film o dojrzewaniu, który zapewnia wgląd w to, jak zaczynał przyszły rewolucjonista. „Dziennik motocyklowe” dokumentują historię jego pięciomiesięcznej podróży po Ameryce Południowej, która ukształtowała jego życie. Od Brazylii po Peru oglądamy nie tylko niesamowite obrazy pustyni i lasów deszczowych, ale także prawdziwą historię ubóstwa w Ameryce Łacińskiej. Przygoda, która ostatecznie zmienia życie bohaterów i prowadzi do odkrycia ostatecznego powołania, widzom może przypominać, że życie nie zawsze układa się tak, jak sobie to wyobrażamy.
„Rain Man”
Zdobywca czterech Oscarów to historia egocentrycznego Charliego (Tom Cruise) i jego autystycznego brata Raymonda (Dustin Hoffman). Po śmierci ojca fortuna przypada w udziale jednemu z nich - Raymondowi, dlatego Charlie próbuje uzyskać opiekę nad bratem - i jego pieniędzmi. Nalega na zabranie Raymonda do mu w Los Angeles. Gdy ten odmawia wejścia na pokład samolotu, obaj wyruszają w podróż, która odmieni ich życie.
Choć „Rain Man” podąża utartym filmowym tropem, opieki nad słabszym bratem, która wyzwala przemianę i pozwala też czegoś się nauczyć, opowieść nie jest tak zwyczajna, jak się wydaje. Droga do zawiązania bliższej relacji między braćmi przechodzi przez kilka warstw i poziomów dynamiki. Dodatkowo film wzrusza i zapewnia niesamowite przeżycia. Podobnie, jak gra aktorska obu utalentowanych aktorów.
„Mała miss”
Ta czarna komedia opowiada historię dysfunkcyjnej rodziny, która podróżuje po całym kraju, aby Olive - najmłodsza z rodziny - mogła wziąć udział w konkursie piękności. Gwiazdorska obsada postaci (Steve Carell, Toni Collette, Greg Kinnear, Paul Dano, Alan Arkin, Abigail Breslin) pełna jest osobowości, z których każda jest wyjątkowa na swój sposób, co sprawia, że oglądanie filmu jest prawdziwą przyjemnością.
Wspólna podróż ma dla rodziny działanie terapeutyczne i pomaga ich zjednoczyć. Pomimo różnych trudności, wymuszona wyprawa i czas spędzony razem pozwala im uświadomić sobie wzajemną miłość. Ostatecznie jest to wzruszająca opowieść o nieudanych wycieczkach, kochaniu się nawzajem takimi, jakimi jesteśmy i bycie przy rodzinie bez względu na wszystko.
„Dzika droga”
Próbując złożyć swoje życie na nowo po śmierci matki, uzależnieniu od narkotyków i rozpadzie małżeństwa, Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) wyrusza na samotną wędrówkę szlakiem Pacific Crest Trail. Niedoświadczona turystka podczas podróży doświadcza przygód, które wprawiają ją zarówno w przerażenie, jak i zachwyt. Przede wszystkim jednak zdaje sobie sprawę, że jest mniej samotna niż przed wyjazdem.
„Dzika droga” to podkreślenie wagi wytrwałości i niezłomności. Historia oparta na bestsellerowym wspomnieniu Cheryl Strayed śledzi podróż zagubionej duszy na drodze do wyzdrowienia i staje się przykładem podróży w głąb siebie.
„Green book”
Film Petera Farrelly'ego opowiada historię czarnoskórego pianisty Dona Shirleya (Mahershala Ali) oraz jego włosko-amerykańskiego kierowcy i ochroniarza Tony’ego (Viggo Mortensen), którzy w 1962 roku wyruszają w trasę koncertową po Ameryce z czasów Jima Crowa. Aby uniknąć konfliktu i chronić pianistę, Tony korzysta z tytułowej „Zielonej Książeczki” - przewodnika, który określa, w jaki sposób czarnoskórzy powinni podróżować po niebezpiecznym Południu. Podczas tej wyprawy skazani na siebie towarzysze kłócą się i testują swoją wytrzymałość, ale w końcu stają się kumplami. Tym samym film jest opowieścią o przełamywaniu uprzedzeń, wrażliwości i szacunku ponad podziałami. „Green book” został nagrodzony trzema Oscarami, a na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim występ aktorów, którzy na ekranie stworzyli niesamowity duet.
Szukacie więcej tytułów dotyczących kina drogi? Oto kilka dodatkowych propozycji, które warto sprawdzić:
- „Sekretne życie Waltera Mitty”
- „Droga życia”
- „Prosta historia”
- „Zdążyć przed północą”
- „Prawdziwy romans”
- „U progu sławy”
Więcej filmowych polecajek znajdziesz na Empik Pasje w dziale Oglądam.
Zdjęcie okładkowe: materiały promocyjne wydawców.
Komentarze (0)