Zmiany lub ich brak

Miłośnicy gier sportowych z serii „FIFA”, zwłaszcza tacy, którzy mieli okazję ograć zarówno edycje z lat 90., te wydane po roku 2000 oraz najnowsze, prawdopodobnie zdążyli się przyzwyczaić do tego, że nie każda nowa odsłona ich ulubionego tytułu niosła za sobą spektakularne zmiany. Często modyfikacje były bardzo kosmetyczne: dodawano drużyny z drugiej ligi, dynamizowano rozgrywkę i modele postaci, urozmaicano zakres ruchowy piłkarzy czy ulepszano animacje.

Z drugiej strony pojawiały się również takie edycje, które wnosiły do gry wiele istotnych elementów. Pierwszym takim tytułem był już „FIFA Soccer 96”, czyli trzecia część serii. Trójwymiarowa grafika, cieszyła zarówno podczas samej rozgrywki jak i powtórek, a postać komentatora sportowego na bieżąco relacjonującego dokonania elektronicznych zawodników to aspekty, bez których obecnie trudno sobie wyobrazić grę w „FIFĘ”.

Następną ważną edycją była „FIFA 2000”. Gra została zaprojektowana na zupełnie nowym silniku, co pozwoliło na udoskonalenie modeli piłkarzy oraz stadionów. Dodano też wiele nowych podań i strzałów, które wzbogaciły rozgrywkę, a dynamiczniejsze animacje sprawiły, że wrażenia z gry stały się jeszcze bliższe realnym emocjom znanym z prawdziwych trybun czy murawy. Ta edycja  z 1999 roku wniosła też jedną, szczególnie ciekawą zmianę: pojawiła się możliwość rozgrywania meczy historycznymi reprezentacjami, jak na przykład:

  • Argentyńską z 1978 roku,
  • Brazylijską z 1970 roku,
  • Węgierską z 1954 roku,
  • Polską z 1974 roku.

Częścią, która przyniosła ciekawą mechanikę była „FIFA 14”. Pojawiły się w niej pewne konfiguracje gwarantujące zdobycie punktu. Grając reprezentacją Belgii i mając w składzie Christiana Benteke, mogliśmy skupić się na wyprowadzeniu dośrodkowania w pole karne i strzeleniu pewnej bramki. Szanse na powodzenie zależały wprawdzie od naszej wprawy, ale kultowość belgijskiego zawodnika w tej edycji nie wzięła się znikąd.

 

„FIFA 14” PC

 

Ważną, chociaż niewielką zmianą było wprowadzenie żeńskich drużyn. Ta modyfikacja pojawiła się w „FIFIE 16”. Część z 2015 roku przyniosła również tryb turniejów przedsezonowych.

FIFA Ultimate Team

Ten tryb pojawił po raz pierwszy w grze „FIFA 15”. Obecnie jest on najpopularniejszym trybem rozgrywki. Polega na budowaniu koncepcyjnego składu drużyny. Gracz ma w tym celu do dyspozycji wszystkich piłkarzy, którzy są dostępni w FUT i musi dopasować ich do siebie, by zwiększać współczynnik zgrania. Możliwe jest też wypożyczanie zawodników, co może pomóc w wykonywaniu zadań lub osiąganiu lepszych wyników w meczach towarzyskich.

 

„FIFA 15” Play Station 4

 

Jak zwiększać poziom zgrania swojej wymarzonej drużyny? Jest na to kilka sposobów:

  • można umieszczać w zespole (na sąsiednich pozycjach) zawodników z tej samej ligi, klubu lub narodowości,
  • ważne, by zawodnicy, których wybieramy do swojego koncepcyjnego składu grali na pozycjach, do których faktycznie są przypisani,
  • warto mądrze wykorzystywać premie lojalności – można zdobyć je m.in. po rozegraniu 10 meczów z danym klubem.

Nowy silnik – nowe możliwości

Frostbite to silnik, który stanowi podstawę dla wielu ważnych tytułów od Electronic Arts, między innymi:

  • „Battelfield,
  • „Medal of Honor”,
  • „Need for Speed”,
  • „Dragon Age: Inkwizycja”.

 

 

Ta platforma technologiczna po raz pierwszy została zastosowana przy pracy nad grą „FIFA 17”. Pozwoliło to na dodanie nowych funkcjonalności, chociażby fabularnego trybu „Droga do sławy”. W ramach tej kampanii gracze wcielają się w postać Alexa Huntera – 17-letniego, początkującego zawodnika. Gra w tym trybie to nie tylko starcia na murawie. Ważnym elementem są również treningi, wywiady oraz rozmowy z NPC. O ile prywatne relacje z kolegami z drużyny nie mają fabularnego znaczenia, o tyle już wypowiedzi w wywiadach będą wpływały na współczynnik popularności wśród kibiców i relacje z trenerem. Istotną decyzją jest również wybór pozycji. Do dyspozycji są cztery warianty:

  • prawy skrzydłowy,
  • lewy skrzydłowy,
  • środkowy pomocnik ofensywny,
  • napastnik.

 

„FIFA 17” Xbox 360

 

Wszystkie gry z serii „FIFA”

Oprócz tradycyjnej wersji gry dostępne są również inne serie stworzone przez EA Sports, powiązane z marką. Nalezą do nich:

  • „FIFA World Cup”,
  • „FIFA Manager”,
  • „FIFA Street”,
  • „UEFA Champions League 2004–2005”,
  • „UEFA Champions League 2006–2007”,
  • „The F.A. Premier League Stars 2001”,
  • „FIFA Online”,
  • „FIFA World”.

Pierwsza gra z serii „FIFA World Cup” debiutowała w 1998 roku. Wydana została z okazji Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbywały się we Francji. Dostęp do tytułu mieli posiadacze PC, PlayStation i Nintendo 64. W ramach rozgrywki dostępne były dwa tryby: jednoosobowy i wieloosobowy. Można było rozgrywać mecze towarzyskie, pucharowe lub skupić się tylko na mechanice rzutów karnych.

„FIFA Manager” jest natomiast cyklem strategicznych gier polegających na zarządzaniu drużyną. Gracze mają za zadanie nadzorować transfery zawodników, ustalać taktykę, pilnować harmonogramów treningowych i czuwać nad funduszami wybranego klubu.

Rozgrywka w grze „FIFA Street” polega na odwzorowaniu warunków ulicznych. Zadaniem gracza jest wykonywanie sztuczek i trików. Mecze rozgrywane są na ulicach, halach sportowych, a pojedynki toczone są na sztucznych nawierzchniach.

 

„FIFA Street 3” Xbox 360

 

Gry z serii „UEFA Champions League” to tytuły skoncentrowane wokół Ligi Mistrzów federacji UEFA. Gracze rozgrywają tu mecze między drużynami najznamienitszych lig światowych. Tryb „Season Mode” pozwala na wykonywanie specjalnych misji w ramach kurateli sprawowanej nad wybranym zespołem. W trybie single player dostępne są tryby:

  • „Play Now” – polegający na prowadzeniu jednego wybranego zespołu przez jeden sezon,
  • „UEFA Champions League” – to klasyczne rozgrywki w ramach Ligi Mistrzów,
  • „Home & Away” – umożliwia rozegranie dwóch meczy jednym zespołem: na swoim boisku i na murawie rywali,
  • „Tournament” – to turniej, który sami projektujemy dzięki narzędziom konfiguracji,
  • „Practice” – tryb klasycznego treningu,
  • „Situation” – polegający na rozgrywaniu scenariuszy, w ramach których rozwiązujemy jakiś problem.

Fani angielskiej ligi szczególnie cieszyli się grą „The F.A. Premier League Stars”. Gracze wykorzystują tu system punktów rozwoju zawodników. W systemie „STARS Challenges” liczą się wszystkie widowiskowe akcje, które zwiększają liczbę gwiazdek. Natomiast „STARS Stakes” polega na pojedynkach 1:1. Przegrany musi oddać swojego piłkarza przeciwnej drużynie.

W 2010 roku pojawiła się możliwość darmowego zagrania w „FIFĘ” dzięki premierze projektu „FIFA Online”. To sieciowa gra, za którą odpowiedzialny był koreański oddział EA. Dodatek polegał na budowaniu zespołu spośród 15 tys. dostępnych zawodników i rozgrywaniu meczy z innymi użytkownikami lub samodzielnie. W ramach rozgrywki dostępne były również tryby turniejowe i ligowe.

„FIFA World” to rozgrywka oparta na systemie „FIFA Ultimate Team”. Pojawił się tu moduł „Prawdziwe zespoły” pozwalający objąć kontrolę nad jednym z 600 klubów z całego świata. Serwery gry zostały niestety wyłączone 14 lipca 2015 roku.

Najnowsza odsłona serii – „FIFA 21”

Electronic Arts przyzwyczaił graczy do jesiennych premier. Kolejna edycja, czyli „FIFA 21” debiutuje w cieniu oczekiwania na nową generację konsol – tym większe są oczekiwania ze strony użytkowników.

 

„FIFA 21” PC

 

Bazując na licznych doniesieniach z branży i zapewnieniach dewelopera, możemy się spodziewać ciekawej zawartości. Zmodyfikowany został tryb kariery, tryb fabularny oraz treningowy. Według obietnic projektantów z EA Sports sztuczna inteligencja kierująca zawodnikami została ulepszona, co z kolei powinno pozytywnie przełożyć się na skuteczność podań. W ramach trybu „FIFA Ultimate Team” pojawi się system kooperacyjny oraz moduł budowania stadionu.

 

 

Te wszystkie informacje brzmią bardzo zachęcająco. Trzymamy kciuki za jakość kolejnej odsłony „FIFY”, a już wkrótce oddamy w wasze ręce recenzję tego tytułu.

Więcej informacji na temat świata gier wideo oraz bez prądu najdziecie na stronie Empik Pasje Magazyn Online w dziale GRAM.