Bodo wśród gwiazd (okładka  miękka, 03.2016)

Wszystkie formaty i wydania (3): Cena:

Sprzedaje empik.com : 29,92 zł

29,92 zł 39,90 zł (-25%)
Odbiór w salonie 0 zł
Wysyłamy w 48 godzin

Potrzebujesz pomocy w zamówieniu?

Zadzwoń
Dodaj do listy Moja biblioteka

Masz już ten produkt? Dodaj go do Biblioteki i podziel się jej zawartością ze znajomymi.

Od kilkunastu lat obserwujemy rosnące zainteresowanie historią kabaretu okresu międzywojennego. Na temat teatrów rewiowych ukazują się publikacje naukowe i popularne. Także liczne biografie artystów w nich występujących. Wydawane są płyty z dawnymi piosenkami, w oryginalnych i współczesnych wykonaniach. Powstają filmy dokumentalne i fabularne, a nawet seriale. Jakby chciano nadrobić długi czas milczenia o tym, co było ważnego i ciekawego w naszej kulturze rozrywkowej przed wybuchem drugiej wojny światowej.

Pokolenia, które tę kulturę współtworzyło i w niej żyło – już nie ma. Co takiego atrakcyjnego jest dla jego prawnuków w tej nieznanej przeszłości sprzed ponad wieku? Ale o to należałoby zapytać ich samych. Kim byli twórcy przedwojennych scen i scenek rozrywkowych, jak potoczyły się ich późniejsze losy? A gwiazdy kabaretu?

O nich jest ta opowieść prezentująca kilkanaście najbardziej znanych postaci piosenki, tańca i filmu: obok Eugeniusza Bodo znaleźli się tu Fryderyk Járosy, Stefania Górska, Zofia Terné, Maria Modzelewska, Konrad Tom i Zula Pogorzelska, Feliks Konarski i Nina Oleńska, Alfred Schűtz, Renata Bogdańska-Anders, Gwidon Borucki, Wojciech Wojtecki, Wiktor Budzyński, Stanisław Ruszała i Loda Halama. Spośród autorów – m.in. najjaśniejsza gwiazda, czyli Marian Hemar.

Bohaterów tamtych lat przypominają fotografie, recenzje z występów, artykuły prasowe, plakaty, ale też listy, dokumenty. Nic w sztuce nie jest tak krótkotrwałe, jak teatr, a w teatrze – piosenka. Bo jak ktoś kiedyś powiedział: „proszę zauważyć, jak ulotna jest ludzka pamięć i jak szybko przemija sława”.

Wywiad z autorką:

„Gdyby Eugeniusz Bodo żył i występował dzisiaj, nazwano by go celebrytą” – pisze Pani w swojej książce „BODO wśród gwiazd”. To kontrowersyjne stwierdzenie!

Nie uważam tego sformułowania za kontrowersyjne. Współcześnie uznajemy określenie kogoś celebrytą za pejoratywne. A tak wcale nie musi być. Przed drugą wojną wielu aktorów popularyzowało swój artystyczny wizerunek współpracując z szeroko rozumianą reklamą i nie było to odbierane jako coś nagannego.  Ani przez środowisko, ani przez społeczeństwo. Słowo „celebryta” rozumiane, że ktoś „jest znany z tego, że jest znany” (definicję tę w 1961 sformułował Daniel Broorstin) oznacza też kogoś, kto nie jest zawodowcem, a amatorem. Eugeniusz Bodo był nadzwyczaj zdolnym amatorem! Nie on jeden. Jemu udało się osiągnąć szczyt kariery ciężką pracą. Zaowocowało to niezwykłą popularnością. Kiedy przegląda się stare roczniki „Kina”, jest on obecny albo na okładkach, albo w środku numeru. Nie tylko w formie wywiadów, relacji z planu filmowego, ale także w hasłach krzyżówek, w listach od czytelników, prośbach o fotosy z autografami itd.

Bodo to nie tylko wspaniały aktor i kabareciarz. Był człowiekiem-orkiestrą: biznesmenem, restauratorem, pionierem reklamy i amantem kreującym trendy, królem kina i mody. Proszę opowiedzieć o różnych obliczach tego niezwykłego mężczyzny.

To nie jest możliwe do opowiedzenia w kilku zdaniach. Dla mnie wciąż pozostaje człowiekiem tajemniczym. Mam świadomość, że nie wiem o nim wszystkiego. Być może odnajdą się jeszcze dokumenty, które pozwolą na bardziej wiarygodne opisanie „różnych obliczy tego niezwykłego mężczyzny”.

Pani Anno, wiele razy wspominała Pani o tym, że po latach milczenia nareszcie mówimy o przedwojennym życiu artystycznym, powstają książki, audycje, a teraz doskonały serial o Eugeniuszu Bodo w TVP1. Co się stało, że ponownie te historie są dla nas ważne.

Sama się nad tym zastanawiam. Przyszła moda na tamten czas, tamten okres historyczny. Oczywiście, my teraz idealizujemy to przedwojenne życie. Wcale nie było tak barwnie i kolorowo, jak nam się wydaje. Dwudziestolecie międzywojenne to przecież odbudowa struktur państwowych, trudności gospodarcze,  głęboki kryzys finansowy. Te historie teatrzyków rewiowych, które powstają i upadają po kilku miesiącach działalności, wyraźnie  pokazują, w jakich warunkach społecznych działały. Były gwiazdy, jak Bodo, Ordonka i inni, ale było też wielu głodujących aktorów, tancerzy, muzyków, statystów… Nie dałam do książki, a teraz tego żałuję, wiersza Jerzego Waldena  zatytułowanego Statystka w Hollywood. Wiersz, a właściwie wierszowany monolog recytowała Stefania Jarkowska w teatrze Morskie Oko. Autor ogłosił tekst w „Kinie” 15 stycznia 1933. Jest to z życia wzięta opowieść młodej dziewczyny, która jest statystką w amerykańskiej fabryce filmowej. Marzy o roli w filmie. Pisze listy do rodziny w Polsce, że już … zaraz „dostaną tę radosną wieść, że jestem Greta Garbo, Dolores del Rio. A ja już nie chcę sławy – chcę codziennie jeść… (…) Mam najpiękniejsze oczy w Hollywood! A to, że jestem blada… To tylko głód”. 

Życie Eugeniusza Bodo to doskonały temat opowieści serialowej. Kto jeszcze z tamtej epoki zasługiwałby na taką opowieść?

Zdecydowanie Fryderyk Járosy! Od lat zabiegam o to, aby powstał o nim film. Może powodzenie serialu „Bodo” rozbudzi zainteresowanie tematem na tyle, że znajdą się chętni, aby kontynuować temat. Zainwestować w następną produkcję o tamtych czasach, tamtych ludziach.

Jest Pani dokumentalistką i archiwistką, wybitną specjalistką z zakresu piosenki i kabaretu przed i powojennego. Czy z powodu pożogi wojennej i czasu, który nie chroni przecież dokumentów, trudno było napisać taką książkę? Czyta się ją z wypiekami na twarzy, bo prowadzi nas Pani jak przez tajemny nieznany korytarz. Skąd Pani to wszystko wie?

Zbierałam materiały do tej książki od 1991 roku. A zaczęłam interesować się tym tematem bardzo wcześnie, dzięki telewizyjnym programom Stanisława Janickiego „W starym kinie”. Miałam zaszczyt i przyjemność poznać jeszcze Stefcię Górską, po materiały o Ordonce poleciałam do Waszyngtonu, a archiwum Fryderyka Járosy’ego przywiozłam od jego córki z Wiednia, byłam na grobie Konrada Toma aż w Los Angeles… W Londynie, do którego jeździłam wiele razy, pamiętano jeszcze Zosię Terné, Ludwika Lawińskiego, Mariana Hemara i wielu innych artystów, którzy po wojnie pozostali na emigracji.

Wracając do Bodo. Jak Pani myśli, co zafascynowało twórców serialu, dlaczego ta wspaniała postać porwała współczesnych. Czy był tak wyjątkowy? Mówiono o nim „polski Rudolf Valentino”, ale on zdaje się nie był zadowolony z tego porównania.

Na to pytanie powinni odpowiedzieć autorzy scenariusza. Bodo miał kompleks nieatrakcyjnego mężczyzny. Zdałam sobie z tego sprawę, gdy wysłuchałam opowieści osób, które z nim występowały w tym ostatnim okresie życia. Mówiono, że on w codziennym życiu nie sprawiał wrażenia amanta. Był powolny, nawet ociężały. Ale na scenie zadziwiał sprawnością ruchową. Gdy prowadził konferansjerkę, skupiał na sobie uwagę całej publiczności. 

W książce oprócz opowieści o Eugeniuszu Bodo utrwala Pani pamięć o tamtych latach i ludziach. Pisze Pani m.in. o Zuli Pogorzelskiej, Hance Ordonównie, Fryderyku Járosym, Marianie Hemarze, Renacie Bogdańskiej-Anders. Czy te kariery były osobne, czy wszyscy razem tworzyli ten cudowny fenomen? Czy dopiero na ich tle zajaśniała gwiazda Bodo?

Starałam się tak poprowadzić narrację, aby pokazać karierę Eugeniusza Bodo najpierw na tle wielkich gwiazd tamtego czasu. A potem na tle losów ludzi, z którymi występował już w innych wojennych warunkach. Popełnił błąd, odchodząc od zespołu Henryka Warsa. Gdyby z nimi został, przeżyłby. Przeszedłby cały szlak od punktów zbornych armii Andersa, przez Iran, Irak, Egipt, Palestynę, Włochy… Może to on zaśpiewałby Czerwone maki na Monte Cassino? Pewnie zagrałby w filmie Michała Waszyńskiego Wielka droga, może wyjechałby z wojskowymi czołówkami do Anglii, a nie wykluczone, że wróciłby do Polski.  

W książce po raz pierwszy drukowane są tzw. „białe kruki”, niepublikowane dotąd ulotki, programy, zdjęcia. Skąd te skarby?

Pochodzą z wielu źródeł. Zarówno od osób prywatnych: aktorów i ich bliskich, jak i z kolekcji Maryny Wiśniewskiej, która bardzo starannie książkę opracowała graficznie. Wiele materiałów prasowych kupowałam w antykwariacie. Cenny dokument dotyczący Bodo publikuję dzięki odnalezionej w Archiwum Państwowym w Łodzi karcie wymeldowania. 

6 marca w niedzielę siadamy przed telewizorem i śledzimy historię Eugeniusza Bodo. Czy obsada aktorska zaskoczyła Panią, a może widziała Pani odcinek pilotażowy?

Nie widziałam odcinka pilotażowego. Trzymam kciuki za powodzenie serialu. Wierzę, że producent i twórcy zrobili wiele, aby stworzyć znakomitą iluzję tamtego czasu.

Dziękuję za rozmowę.   

Rozmawiała Maria Kieszkowska

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

ID produktu: 1118837858
Tytuł: Bodo wśród gwiazd
Autor: Mieszkowska Anna
Wydawnictwo: Wydawnictwo Marginesy
Redakcja: Koman Dorota
Język wydania: polski
Język oryginału: polski
Liczba stron: 386
Numer wydania: I
Data premiery: 2016-03-02
Forma: książka
Wymiary produktu [mm]: 34 x 242 x 168
Indeks: 18694529
średnia 5
5
7
4
0
3
2
2
0
1
1
Oceń:
W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.
2 recenzje
Kolejność wyświetlania:
Od najbardziej wartościowych
Od najbardziej wartościowych
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najpopularniejszych
Od najwyższej oceny
Od najniższej oceny
1/5
24-04-2016 o godz 09:08 przez: Katarzyna Madej | Zweryfikowany zakup
Tytuł chwytliwy, tyle że Bodo poświęcony jest najkrótszy rozdział z bardzo lakonicznymi informacjami. Reszta to opis postaci przedwojennych kabaretów i okoliczności pozyskania informacji na ten temat. Denerwujące są cytaty dotyczące danych faktów po czym w kolejnym zdaniu informacja : " ale autora zawiodła pamięć bo piosenkę w rzeczywistości napisał ..... " Już szczytem wszystkiego jest rozdział Konrad Tom i Zula Pogorzelska, gdzie na temat Zuli nie ma ani jednego zdania. Nieliczne fragmenty mogące stanowić ciekawostkę dla zainteresowanych przedwojennymi kabaretami można zamknąć w 30 stronach tekstu. A w tytule z pewnością nie powinno figurować nazwisko Bodo - dla mnie to typowy zabieg marketingowy podyktowany emitowanym właśnie serialem.
Czy ta recenzja była przydatna? 0 0
3/5
26-04-2016 o godz 18:01 przez: Book Loaf
Nie od dziś wiadomo, że Eugeniusz Bodo był królem sceny kabaretowej, gwiazdą największego kalibru. Ale on sam, mimo wielu talentów, w pojedynkę nie udźwignąłby ciężaru tworzenia tych wyjątkowych widowisk. Razem z nim, dziesiątki wybitnych twórców - muzyków, tancerzy, śpiewaków i kompozytorów przyczyniło się do wielkiego sukcesu rewii. Anna Mieszkowska zebrała te zagubione w odmętach czasu, przykurzone latami historii życiorysy. Odświeża je i ukazuje czytelnikom prawdziwą dumę polskiej sztuki rozrywkowej.

Ocalone od zapomnienia historie kabaretów i zespołów rewiowych tworzą unikatowe świadectwo artystycznej świetności międzywojnia. Rozkwit rozrywki dostępnej dla szerszej publiczności objawiał się bezustannymi rozbłyskami coraz to nowszych produkcji. Jednak szalone lata dwudzieste i już nieco poważniejsze trzydzieste wraz z ich dobrodziejstwami przyćmiła kolejny wielki konflikt zbrojny. Aktorzy kabaretowo-rewiowi po wybuchu drugiej wojny światowej chętnie angażowali się w działalność patriotyczną, a później prężnie rozwijali sztukę na emigracji.

Wiele talentów zabrał bezduszny konflikt, kilka istnień zgasło niespodziewanie w kwiecie życia. Razem z nimi pamięć o beztroskich latach wypełnionych śmiechem publiczności, niosącym się z kabaretów na tłoczne ulice. Nowy ustrój niekoniecznie zachęcał do powrotu do dawnej działalności. Wojna złamała wiele karier, podupadający na zdrowiu artyści mieli do zaoferowania tylko swoje opowieści. I nimi autorka często raczy czytelników, przywołując nieznane dotąd anegdoty i historie z życia prywatnego takich wybitnych sław jak Marian Hemar, Fryderyk Járosy, Maria Modzelewska, Hanka Ordonówna czy Zula Pogorzelska.

Na pochwałę zasługuje przede wszystkim strona wizualna książki; do pełni szczęścia brakuje jedynie twardej oprawy. "Bodo wśród gwiazd" przypomina mi domowej roboty kolaż, album rodzinny, w którym przechowuje się wszystkie najważniejsze wspomnienia. Wycinki z gazet, reklamy, afisze teatralne, stare fotografie, rysunki, plakaty, listy czy fragmenty programów kabaretowych. To wspaniałe archiwum ogromnie popularnej w czasach międzywojennych sceny kabaretowej. Artyści, którzy tworzyli tamte wspaniałe widowiska, to prawdziwe gwiazdy, którym nie sposób odmówić charyzmy, ale i tak bardzo cenionej w tym światku wszechstronności. Na kartach tej wielowątkowej historii z łatwością dostrzec można blask świat estradowych z pierwszych dekad ubiegłego wieku, czuć tę światową atmosferę, niemal amerykański rozmach, ekscytację towarzyszącą premierom i ulotny stan wolności. Tym bardziej smuci świadomość brutalnego końca tak wspaniałej ery.

Recenzja z: www.book-loaf.blogspot.com
Czy ta recenzja była przydatna? 0 0
Prezentowane dane dotyczą zamówień dostarczanych i sprzedawanych przez empik.

Zobacz także

Inne z tego wydawnictwa Naku*wiam zen
2.8/5
33,76 zł
54,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Diana. Jej historia
4.8/5
34,44 zł
54,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Szklany klosz
4.6/5
28,02 zł
44,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Lekcje chemii
4.8/5
31,38 zł
49,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Niespokojni ludzie
4.6/5
26,78 zł
42,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Sklepy cynamonowe
4.9/5
28,57 zł
44,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Długa noc
4.6/5
27,67 zł
42,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Merci, Monsieur Dior
4.5/5
28,17 zł
44,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Shantaram
4.7/5
52,42 zł
69,90 zł
Inne z tego wydawnictwa Jadłonomia po polsku
4.6/5
43,63 zł
69,90 zł

Klienci, których interesował ten produkt, oglądali też

Podobne do ostatnio oglądanego