Wszyscy znamy smoka wawelskiego, smoka Falkora z „Niekończącej się opowieści” czy ogra Shreka, ale świat fantastycznych zwierząt wypełniony jest przeróżnymi gatunkami. Od lat wodniki, bazyliszki, kelpie i inne nieprawdopodobne animalia rozbudzają wyobraźnię czytelników, widzów i graczy na całym świecie. Poniżej przedstawiamy krótki przewodnik po mniej znanych stworzeniach. Ciekawe, z którymi mieliście już do czynienia…


 


1.      Mantykora


Potwór podobny do Sfinksa, jad zawarty w jego ogonie może zabić w kilka chwil. Mantykory są bohaterami gry „Disciples”, a opowieści o nich znajdziemy też w Harrym Potterze. Przed mantykorą uciekali Scooby Doo i Kudłaty, ale także amerykańscy żołnierze w horrorze z gatunku science fiction „Mantykora: Legendarny potwór”.
 
2.      Gryf


To zwierzę bardzo dumne, które zawsze pełniło ważną funkcję; w mitologii był m.in. strażnikiem skarbu Apolla, ciągnął zaprzęg Aleksandra Wielkiego, a w jego gnieździe można było znaleźć drogocenne kruszce. Postać gryfa, zaraz po lwie, najczęściej występuje w herbach. Gryfy pojawiają się w „Wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego oraz w „ Świecie czarownic” Andre Norton. Występują także w grze „ Heroes” oraz w animowanej bajce „Gumisie”.
 
3.      Salamandra

 
To jaszczurka, która żywi się płomieniami ognia, a kiedy się zdenerwuje zapala się. Jej krew ma właściwości lecznicze. Według legendy rtęć wymieszana z ołowiem i spalona w ogniu Salamandry ognistej daje złoto. Można ją spotkać w okolicach wulkanów, a czasem w paleniskach.
 
4.      Warg


Jest większym i inteligentniejszym kuzynem wilka, we „ Władcy Pierścieni” Tolkiena wargi były wykorzystywane przez orki jako wierzchowce, a ich mowę rozumiał Gandalf. Wargowie nienawidzą ludzi, po spotkaniu z nimi nikt nie uszedł z życiem. W „ Pieśniach lodu i ognia” G. R. R. Martina wargowie to określenie zmiennoskórych, czyli ludzi, którzy mogą przenosić swoją świadomość do umysłu wilka.
 
5.      Wodniki


Są słowiańskimi opiekunami wody i jej władcami, do mieszkania wybierały tereny w pobliżu młynów. Ich ulubioną barwą był czarny, dlatego młynarze malowali swoje młyny na ten kolor, żeby zapewnić sobie przychylność tych stworzeń. Dawniej wierzono, że Wodniki odpowiedzialne są za utonięcia, dlatego ludzie się ich bali. Uwaga! Nie wolno mylić wodników z topielcami lub utopcami, to zupełnie odmienne gatunki.
 
6.      Kelpie


To zwierzęta zmiennokształtne, najczęściej przybierające postać czarnego konia, ostrzegają przed burzami i nie są przychylne ludziom. Jeśli ktoś go dosiądzie, stworzenie pogna do wody topiąc jeźdźca.Najsłynniejsza kelpie zamieszkuje jezioro Loch Garve, inna natomiast była karą klaczą Ciri w „ Wiedźminie”, a w szóstej części przygód Harrego Pottera kelpie zamieszkiwały czarne jezioro.
 
7.      Wiwern

Jest zwierzęciem często mylonym ze smokiem, jest jednak mniejszy, nie zieje ogniem i ma tylko dwie łapy. Niemniej jest równie groźny i potrafi pustoszyć wsie i rozszarpywać całe stada owiec, które są ich ulubionym pokarmem. Od średniowiecza wiwerny traktowane są jako alegoria szatana. Wiwerny jako osobny gatunek pojawiają się w grze „ Dziki Gon”.
 
8.      Ghul


To postać zaczerpnięta z mitologii arabskiej, jest pustynnym demonem, który zwabiał i zabijał wędrowców. Ghule w „Wiedźminie” są wrażliwie na światło i srebro, z wyglądu przypominają zombie, ich podstawowym pożywieniem są ludzkie szczątki. W „ Diablo III” są rodzajem nieumarłych, podobną rolę odgrywają w filmie „ Noc żywych trupów”.
 
Spodobał Ci się nasz mały bestiariusz? W salonach Empik i na empik.com nasze prawdziwe jak i te wirtualne półki, uginają się od pozycji, które nawiązują do tych i wielu innych przerażających stworów!